سرآب نیلوفر کرمانشاه

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/08/05
سرآب نیلوفر کرمانشاه

دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه


دریاچه ها یکی از جاذبه های طبیعی می باشند که موجب تلطیف آب و هوای هر منطقه بوده و همچنین می توان در کنار آن ها لحظاتی خوش را در کنار دوستان و یا خانواده گذراند. با نگاه به هر گوشه ای از ایران شاهد این جاذبه طبیعی خدادادی هستیم و کرمانشاه نیز از این جاذبه ی زیبا بی نصیب نبوده و دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه (که گاها به غلط سراب نیلوفر نوشته می شود) با ویژگی های خاص خود را به عنوان تفرجگاهی برای گردشگران و مسافران داخلی و خارجی در خود جای داده و مردم این منطقه نیز اوقات فراغت خود را کنار این دریاچه می گذرانند. سراب به تصور و خیال از آب و آبادانی در مناطق بیابانی گفته می شود در حالی که بر خلاف آن سرآب به معنی مکانی پر آب و خوش آب و هوا است که گاها به اشتباه این دو کلمه را به جای یکدیگر به کار می برند.

سرآب نیلوفر کرمانشاه


دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه در حدود 20 کیلومتری شمال غرب این شهر در ابتدای منطقه سنجابی و در دامنه کوه کماجار قرار گرفته و دسترسی به آن از طریق بلوار دولت آباد کرمانشاه است. این دریاچه در ارتفاع 25 متری از سطح دریا قرار داشته و مساحتی در حدود 1331 هکتار را به خود اختصاص داده است. عمق سرآب نیلوفر در نقاط مختلف آن متفاوت می باشد که این مقدار در عمیق ترین بخش ها تا 32 متر می رسد. دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه در اسفند ماه سال 1387 توسط سازمان میراث فرهنگی به عنوان پنجاه و پنجمین اثر ملی ایران نامش در فهرست میراث طبیعی قرار گرفته است. این دریاچه باعث ایجاد آب و هوای مناسب برای این منطقه و همینطور برای آبیاری زمین های کشاورزی اطرافش نیز استفاده می شده است.
سرآب نیلوفر کرمانشاه

ویژگی های سرآب نیلوفر


ویژگی منحصر به فرد سرآب نیلوفر وجود گل های نیلوفر آبی در این دریاچه می باشد. گل هایی که در فصل بهار و تابستان برگ های خود را روی سطح آب پراکنده کرده و با گل های سفید رنگ خود جلوه خاصی را به این تفرجگاه می افزایند. همچنین آب زلال و شفاف این دریاچه موجب می شود تا ساقه های گل های نیلوفر را نیز در داخل آب مشاهده کرده و همچنین حرکت آن ها را همراه با حرکت آب دریاچه به وضوح ببینیم.
این ویژگی ها همگی باعث شده تا عکاس ها و هنرمندان علاقه مند به این زیبایی با حضور در این محل موجب ثبت این زیبایی های طبیعی گردند. همچنین در داخل دریاچه قایق هایی قرار داده شده تا مسافران و گردشگران نیز بتوانند با استفاده از آن در سطح دریاچه حرکت کرده و زیبایی های آن را از نزدیک لمس کنند.

آب دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه توسط چشمه های جوشانی که در بستر آن وجود داشته تامین می شود. همچنین داستان ها و افسانه هایی مبنی بر وجود غارهای عمیق در اعماق این دریاچه وجود دارد. این داستان ها تا جایی پیش رفته که برخی از وجود گنجینه ای از خسرو پرویز پادشاه ساسانی در بستر این دریاچه صحبت می کنند که البته منبع تاریخی ندارد. کرمانشاه به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد در اکثر مواقع سال دارای آب و هوای مناسب برای گردشگران و مسافران می باشد و از این رو دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه نیز محل زندگی بسیاری از موجودات دریایی مانند ماهی سونگ طلایی بوده و همچنین محل مهاجرت بسیاری از پرندگان مهاجر در فصل های بهار و تابستان می باشد.

سرنوشت دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه


در سال 1390 به دلیل برداشت های بی رویه از آب های زیر زمینی و همچنین خشکسالی ، سطح آب دریاچه کاهش یافته و رو به خشکی رفت تا در نهایت به طور کامل خشک گردید و همچنین موجب از بین رفتن گل های نیلوفر آبی در این دریاچه شد اما در چند سال اخیر به دلیل بارش های گسترده ، سرآب نیلوفر مجددا احیا گردیده و پذیرای مسافران و گردشگران از سراسر ایران و جهان می باشد.

در سال 1395 تعدادی بوته نیلوفر آبی توسط پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در بستر دریاچه کاشته شده که موجب احیای گل های زیبای سرآب نیلوفر خواهد گردید. در شهریور ماه سال 97 به مناسبت روز جهانی پاک سازی زمین ، جمعی از غواصان ، قایقرانان و ورزشکاران رشته های شنا به پاک سازی و لایروبی دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه اقدام کرده و این دریاچه را از زباله های موجود در آن تمیز کردند.
advertising