خوراکی های محلی منطقه اورامانات کرمانشاه

گردشگریصنایع و سوغات

- 97/10/28
خوراکی های محلی منطقه اورامانات کرمانشاهمنطقه اورامانات که شامل چهار شهرستان جوانرود، روانسر، ثلاث باباجانی و پاوه می شود یکی از مناطق کرد نشین در استان کرمانشاه است که دارای آداب و رسوم خاص خود می باشند.در این مطلب قصد داریم برخی از خوراکی های خوشمزه منطقه اورامات را معرفی نماییم.

آش های محلی


منطقه اورامانات دارای چندین نوع اش از جمله آش رشته، آش دوغ و آش کشک و.... ‌استو از سبزیجات، حبوبات و رشته و کشک تشکیل شده و از سیر داغ، پیاز داغ و برخی دیگر از خوراکیها برای تزیین آن استفاده می‌کنند.
خوراکی های محلی منطقه اورامانات کرمانشاه

نان ساجی


نان محلی را در زبان کردی نان ساجی نامیده می شود که این نان از آرد گندم به همراه مایه خمیر تهیه می شود که آن را روی صفحه ای فلزی موسوم به ساج طبخ می گردد.

بژی


بژی شیرینی است که هم فرد را سیر می‌کند و هم دیر فاسد و خراب می‌شود، همچنین به راحتی و در همه‌ فصول سال می‌ توان آن را تهیه کرد و از همین‌ رو برای تغذیه در سفر کاربرد فراوانی دارد. کلمه بژی به معنی «زندگی کن» است و کاربرد آن برای نام این شیرینی محلی به این صورت است که از این شیرینی بخور تا نمیری.

در قدیم بژی را همراه عروس به خانه داماد می‌ فرستادند و برای روز پاتختی از میهمانان از این شیرینی پذیرایی می کردند و هم به پسری که به سربازی می‌ رود به عنوان آذوقه می‌ دهند. بژی در ماه مبارک رمضان نیز در سفره های سحری و افطاری روزه داران به عنوان عضو جدایی ناپذیر قرار دارد. همچنین مصرف آن در همنشینی‌ ها و دور هم جمع شدن‌ ها از دیگر کاربردهای این شیرینی محلی است. برای درست کردن کلوچه محلی اکثرا آرد را در ظرف گودی ریخته و نمک،ه و شکر و جوش شیرین و شنبلیله را با آرد مخلوط کرده و خمیر تهیه شده را در روغن سرخ می نمایند.

کلانه


کلانه نوعی نان است که در اکثر شهرهای کردستان و اورامانات (جوانرود-پاوه-روان باسر و ثلاثباجانی) پخته می‌شود. این نان بسیار نازک است و در خمیر آن آرد گندم با سبزیجاتِ خرد شده ی کوهی و محلی شامل تره پیاز و گیاهی کوهی به نام کنی وال (پی وال) مخلوط می‌شود.

کلانه از غذاهای سنتی و سوغات استان کردستان به ویژه شهرستان پاوه است که معمولاً در فصل بهار تهیه می شود. این غذا به تا حد زیادی به پیتزای فرنگی شباهت دارد با این تفاوت که به روش سنتی روی ساج تهیه می شود. درست کردن این غذا اغلب به صورت خانگی و در میهمانی های فامیلی رواج دارد که معمولاً آن را با روغن حیوانی و یا کره چرب می کنند و همراه با دوغ مصرف می کنند.
advertising