آداب و رسوم شب یلدا در کرمانشاه

گردشگریفرهنگ و تمدن

- 97/09/29
آداب و رسوم شب یلدا در کرمانشاه

شب چله در کرمانشاه


در استان کرمانشاه نیز که از شهرهای باستانی و کهن ایران زمین است، شب یلدا از جایگاه ویژه‌ای در میان مردم برخوردار است و همواره با مراسم زیبا و با شکوهی همراه است. مردم استان کرمانشاه براساس آیینی کهن در این شب بیدار می‌مانند تا با شعر خواندن ، قصه گفتن ، فال حافظ گرفتن و آجیل خوردن با مادر جهان در زادن خورشید همراهی و همدردی کنند .

رفتن به خانه بزرگترها یکی دیگر از رسوم شب یلدا در کرمانشاه می باشد. همه فرزندان و نوه ها در خانه پدربزرگ و مادربزرگ گرد هم می آمدند که امروز هم کم و بیش این رسم پابرجاست.

تنقلات و غذای شب یلدا


مردم کرد در منطقه کرمانشاه در این شب کرسی برپا می کردند و دور کرسی می نشستند و از تنقلات مختلف می خوردند که یکی از این تنقلات که ویژه استان کرمانشاه است گندم برشته شده است که در برخی مناطق نخود برشته شده نیز مورد استفاده قرار می گرفت. دانه های خشک شده کدو، بادام و توت خشک از دیگر تنقلات مخصوص شب یلدا در کرمانشاه می باشد.

غذای مخصوصی که در این شب در برخی مناطق استان کرمانشاه مورد استفاده قرار می گرفت ˈپرتله ˈ بوده که از گندم پخته شده تهیه می شد و کرمانشاهیان بر این باور بودندکه این غذا گرمی و انرژی خاصی به آنها می بخشد.

شاهنامه خوانی کردی


یکی از آیینهای دیگر شب چله در میان مردم کرمانشاه رسم فرهنگی شاهنامه خوانی کردی است که در درازای شب این فرصت را داشته اند که این هنر شفاهی را نقالان به مردم انتقال دهند.
بازگو کردن قصه های محلی از دیگر رسوم شب یلدا در کرمانشاه می باشد. قصه های محلی از جمله پاتوره و پری (نام پسر و دختر ) که از داستانهای اسطوره ای کردی است، ملک جمشید و ملک محمد، امیر ارسلان و قصه حسین کرد شبستری از جمله قصه هایی است که در کرمانشاه در شب یلدا نقل می شد.
آداب و رسوم شب یلدا در کرمانشاه

فال گرفتن به شیوه ای متفاوت


در بعضی از مناطق استان کرمانشاه مثل ماهیدشت و برخی مناطق لک نشین استان رسم قشنگی به اسم چل سرو ( چهل سرود ) نیز بوده است که کلمه چهلش با ˈچله ˈ همخوانی و خویشاوندی دارد. این رسم نوعی فال گرفتن بوده است، به این شکل که افراد خانواده و فامیل دور هم جمع شده و یک نفر نیت می کرد و بدون اینکه آن را به کسی بگوید افراد دیگر شروع به خواندن یک بیت شعر می کردند. نفر اول تا سوم نام الله و محمد و علی را می گفتند و افراد بعدی هر کدام بیتی شعر می خواندند که چهلمین شعر، فال فردی بود که نیت کرده بود.

چیستان گویی


چیستان گویی یکی دیگر از رسمهای قشنگ بومی استان کرمانشاه در شب یلدا بوده است که متاسفانه این رسم زیبا اکنون رو به فراموشی است اما در گذشته در شب های زمستان بویژه شب یلدا، چیستانهای مشکل توسط چیستان گویان خوش طبع مطرح می شد و این شب فرصتی بوده که چیستان گویان هنر نمایی خود را به حضار نشان دهند.
advertising