شهرستان روانسر دروازه اورامانات کرمانشاه

گردشگریمکان های تفریحی

- 97/10/16
شهرستان روانسر دروازه اورامانات کرمانشاه

شهرستان روانسر استان کرمانشاه


شهرستان روانسر به‌ عنوان دروازه اورامانات یکی از نقاط گردشگری استان کرمانشاه در تمامی فصول سال، به‌ویژه در تعطیلات نوروز شاهد حضور مسافران و گردشگران بسیاری است تا نظاره‌گر سراب خروشان روانسر و بزرگ‌ترین غار آبی آسیا یا همان قوری‌قلعه باشند. مردم شهرستان روانسر به گویش کردی سورانی تکلم می‌کنند و اغلب آنان دارای مذهب اهل سنت شافعی هستند.
شهرستان روانسر دروازه اورامانات کرمانشاه
شهرستان روانسر با یک‌ هزار و 140 کیلومتر مربع در 60 کیلومتری شمال‌غربی شهر کرمانشاه دارای دو بخش (روانسر و شاهو) و دهستان‌های حسن‌آباد، قوری‌قلعه، زالواب، دولت‌آباد و بدرآباد بیش از 47 هزار نفر جمعیت دارد.

روانسر در دوره آشور یکی از پایگاه‌های این دولت بین‌النهرینی بوده که به آن «نیکور» می‌گفتند و کارگزاران دولت آشور خراج جمع‌آوری شده از منطقه را برای دولت آشور می‌فرستادند.در دوره اشکانی نیز روانسر شهر کوچکی در غرب روانسر کنونی بوده که امروزه بقایای این شهر در نزدیک چشمه کانی واین در شمال‌غربی گل سفید (نزدیک پلیس راه روانسر– پاوه) قرار دارد.

جاذبه های گردشگری روانسر


از نقاط گردشگری شهرستان روانسر می‌توان به غار زیبا و اعجازآمیز قوری‌قلعه، سراب جاوری یا جابری، گور دخمه فرهاد (مربوط به دوران هخامنشیان)، سراب روانسر (سرچشمه رود خانه قره‌سو کرمانشاه)، تپه‌های سه‌گانه و باستانی موسی، ارتفاعات کوه شاهو و جنگل‌های سرسبز محور بخش شاهو اشاره کرد.

آرامگاه منسوب به اویس‌القرنی در جاده روانسر به کرمانشاه، امام‌زاده بابا حیران، شیخ سرا، سه سواره و هوری مرد از امکان زیارتی اطراف شهر روانسر است.گورستانی قدیمی نیز با سنگ نوشته‌های خط کوفی از دوران صفویه در مجاورت سراب روانسر و پایین‌تر از گور دخمه فرهاد است که نشان‌دهنده اهمیت شهر روانسر در دوران صفویان است.

مهمترین کوه این شهرستان شاهو میباشد که به دلیل ارتفاع مناسب آن دارای آب و هوای بسیار دل انگیزی در فصل تابستان می باشد و تعداد زیادی از کوچ نشینان این کوه را برای چرای دامهای خود انتخاب کرده‌اند. و همچنین این کوه منشا چشمه ها و رودخانه های مهمی در سطح استان شده است . رودخانه ی قره سو و رودخانه ی سیروان از دامنه های این کوه سرچشمه میگیرند.
advertising