تالاب زیبای هشیلان کرمانشاه

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/08/07
تالاب زیبای هشیلان کرمانشاه

تالاب هشیلان یا لانه ماران


تالاب هشیلان در فاصله 26کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه در دهستان الهیارخانی قرار دارد.
تالاب هشیلان در یک منطقه دشتی با شیب مختصر از شمال به جنوب قرار دارد و محدوده ای با وسعت تقریبی 450هکتار است ، از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه به عنوان منطقه شکار و تیر اندازی ممنوع در نظر گرفته شده است.
حدود 30 درصد از وسعت خالص تالاب را جزیره های کوچک و بزرگی می پوشاند. در فصل زمستان بویژه در روزهای پر باران، در اثر افزایش آب تالاب، بعضی از جزایر وسط تالاب غرقابی می شوند. میانگین بارندگی سالانه تالاب هشیلان 451میلیمتر است در سراسر سال، باد در این منطقه در همه جهات می وزد.
این تالاب از نظر سنی متعلق به تریاس، ژوراسیک بوده و از نظر سنگ شناسی از آهک فسیل دار متراکم تشکیل شده است.
سراب سبزعلی به عنوان مهمترین و پرآب ترین منبع تامین کننده آب است.
در داخل محدوده تالاب هیچ درخت خودرویی وجود ندارد فقط گونه ای بید بصورت خیلی پراکنده و بسیار اندک در نقاطی چند از تالاب روییده است.
تالاب زیبای هشیلان کرمانشاه
ارتفاعات خورین واقع در شمال و شمال غربی تالاب، زیستگاه مناسبی برای بز وحشی(Wild goat) است. تشی نیز از جمله جانوران دیگری است که در ارتفاعات مذکور مشاهده می شود.
این تالاب ماوای مناسبی برای زمستان گذرانی تعداد زیادی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی به شمار می رود.

نامگذاری تالاب بر اساس گویش کردی(محلی)، مرکب از دو سیلاب « هشی» به معنی مار و « لان» مخفف لانه است،«لانه ماران» بدین جهت انتخاب شده است که تعداد زیادی مار بویژه مار آبی Natrix natrix و مار چلیپر Natrix tessellate در تالاب وجود دارند.
لاک پشت خزری یا گونه لاک پشت برکه ای و لاک پشت مهمیز دار در این زیستگاه مشاهده می شوند. از سوسمارها آگاما، مارمولک و سمندر را نیز می توان یافت.

با توجه به پوشش گیاهی اراضی حاشیه و داخل تالاب، به یقین می توان غنای فیتو پلانکتون ها را جستجو کرد.
مسیر دسترسی به این تالاب جاده کرمانشاه روانسر در 26کیلومتری شمال غربی کرمانشاه است.

بر اساس بررسیهای بعمل آمده، هر ساله با شروع باران های پائیز و سرد شدن هوا، پرندگان زیادی از شمال روسیه به این اکوسیستم می آیند و در صورت مساعد بودن شرایط و اعتدال هوا، بیشتر پرندگان مذکور زمستان را در این تالاب می گذرانند ولی در زمستان های سرد و یخبندان سطح تالاب، پرندگان مهاجر ناگزیر به مهاجرت خود به سوی زیستگاه های جنوبی کشور ادامه می دهند.
advertising