تونل برفی شهرستان ازنا در لرستان

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/08/04
تونل برفی شهرستان ازنا در لرستان

تونل برفی ازنا


ازنا،شهری زیبا و دارای طبیعتی بکر است و تونل برفی نیز یکی از آثار طبیعی این شهر می باشد. تونلی به طول ۸۰۰متر و ارتفاع تقریبی 3 متر که از انباشته شدن برف در طول سالیان در یکی از دره های اشترانکوه ایجاد شده است.
امکان رفتن به داخل تونل فراهم است اما داخل آن رود جریان دارد و هوای آن بسیار سرد است و گاهی ممکن است برفها ریزش داشته باشند. در بالای تونل فضای مفرح و لذتبخشی وجود دارد که گردشگران را به برف بازی و سرسره دعوت می کند.
چنین منظره ای را در هیچ جای ایران نمی توان دید. و بازدید از تونل برفی بی شک جذاب ترین و خاطره انگیز ترین سفر برای گردشگران خواهد بود.
تونل برفی شهرستان ازنا در لرستان

اشترانکوه


رشته کوه اشترانکوه به ارتفاع4250 متر در 5 کیلومتری جنوب شهرستان ازنا(از شهرهای شرقی استان لرستان) قرار گرفته است. اشترانکوه یکی از بلندترین رشته کوههای زاگرس می باشد که از غرب به درود، از شمال به ازنا و از شرق و جنوب به الیگودرز ختم می شود.

قله‌های‌ مهم‌ اشترانکوه از شمال‌ غربی‌ به‌ جنوب‌ شرقی‌ عبارتند از:
چال‌ میشان‌، گل‌گل‌، گل‌گهر، سَن‌ بُران‌ ،کوله‌ لایو، میرزایى‌، فیالسون‌، لگه‌، سراب‌ شاه‌ تخت‌، سوزنى‌،مهرجمال‌، پیاره‌ دره‌ تخت‌، پیاره‌ کمندون‌، ازنادر و کوله‌جنو می‌باشند.

مسیر دسترسی


از دیار خود به ازنا می رویم و از آنجا باید به سمت دهکده گردشگری دره تخت در جنوب ازنا و در فاصله 5 کیلومتری شهر حرکت کنیم بعد از آن مسیر را به سمت شرق پیش گرفته تا به روستای زیبای کمندان برسیم.
در طول این مسیر طبیعتی بکر و زیبا گردشگران را مجذوب خود می کند و شاید استراحتی چند در کمندان خالی از لطف نباشد. بعد مسیر را درمیان چشمه سارها و گیاهان خودرو و صخره های عجیب و بلندو... به سمت ازنادره ادامه می دهیم، در حدود یک ساعت طول دره را طی کرده تا اینکه وسط ارتفاعات اشترانکوه لکه برفی بزرگ هویدا می شود و در کنارمان رودخانه خروشانی که از آب‌های یخچال هزارن ساله سرچشمه گرفته و از دهانه تونل برفی بیرون می‌آید، دیده می شود.

از شهرستان ازنا می‌توان یک روزه به تونل برفی رفت و برگشت.
فصل های بهار، تابستان و اوایل پائیز بهترین زمان برای سفر به تونل برفی هستند. خوشبختانه در این منطقه شکار ممنوع می باشد و ردپایی از شکارچیان دیده نمی شود. مسئولین محیط زیست ازنا حفاظتها ومراقبتهای زیست محیطی لازم را برای حفظ این موهبت های الهی به عمل آورده اند و منطقه را از هرگونه آلودگی پاک کرده اند.
برای این سفر هیجان انگیز باید کفش مناسب و بادوام چون باید از میان صخره ها به تونل رسید،چوبدستی، کرم ضدآفتاب، عینک آفتابی و خوراکی های مقوی مثل خرما و کشمش به همراه داشته باشید.
advertising