آرامگاه ویس قرنی از اصحاب پیامبر اکرم در کرمانشاه

گردشگریآثار تاریخی

- 97/10/16
آرامگاه ویس قرنی از اصحاب پیامبر اکرم در کرمانشاه

آرامگاه اویس قرنی


در فاصله حدود 20 کیلومتری جاده کرمانشاه به روانسر، بر بالای ارتفاع پیشه کوه، بقعه «ویس قرنی» واقع شده است که مردم آن را «ویس نازار» می‌گویند.زیارتگاه اويس قرني در مسیر شهرستان روانسر در روزهای گرم تابستان، میزبان گردشگران زیادی است.
آرامگاه ویس قرنی از اصحاب پیامبر اکرم در کرمانشاه
آرامگاه حضرت اويس قرني كه از صحابه بزرگ پيامبر اکرم(ص) می باشد و بسيار مورد احترام پيامبر اكرم (ص) نیز بوده در در فاصلة 35 كيلومتري شمال غربي كرمانشاه واقع است. زیارتگاه اويس قرني در ایام مختلف سال زائران بسياري را از شهرهاي دور و نزديك به سوي خويش می کشاند كه در بارگاه ويس به ذكر و مراسم عبادي خاص خويش مي پردازند.

زیارتگاه اویس قرنی یکی از 50 منطقه نمونه گردشگری استان کرمانشاه است که برای گردشگران مختلف به ویژه گردشگران مذهبی دارای جاذبه خاصی است و همه ساله افراد بسیاری جهت زیارت به این زیارتگاه می آیند.این بنا به شماره 1054 و در تاریخ 1354/2/25 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

معماری زیارتگاه ویس نازار


در مورد احداث بناي مقبره ويس اطلاع دقيقي در دست نيست اما گويا عمر بناي آرامگاه از آغاز حكومت سلجوقيان می باشد، هر چند كه پيش از آن نيز قبرستاني در آن محل وجود داشته است، در كتب تاريخ اصحاب و تابعين پيامبر اکرم (ص)، رواياتي چند مبني بر فوت اويس در هنگام جهاد در منطقه‌اي از كردستان آمده است.

بارگاه ويس به شكل بناهاي دوره سلجوقي و بر ارتفاعات كوهي به نام (بيشه كوه) در محدوده روانسر قرار گرفته است.ساختمان بقعه با پلان مربع شکل، دارای گنبدی مخروطی شکل است که با خشت و گل و آجر ساخته شده و در سالیان اخیر مرمّت اساسی گشته است. سنگ قبر قدیمی بر روی قبر قرار دارد که متأسّفانه بخشی از آن ترک برداشته و به جهت ساییدگی قابل خواندن نیست. تاسیسات زیادی از جمله، بازار، پارکینگ، حسینیه، دفتر خدام و... در اطراف بقعه احداث شده است.
advertising