پیر هریشت اردکان در یزد از نیایشگاه‌ های زرتشتیان

گردشگریآثار تاریخی

- 97/10/11
پیر هریشت اردکان در یزد از نیایشگاه‌ های زرتشتیان

آتشکده پیر هریشت


مانند پیروان دیگر ادیان الهی، زرتشتیان نیز دارای نیایشگاه‌هایی هستند که برای راز و نیاز و برگزاری مراسم خاص به آنها مراجعه می‌کنند. از جمله معابدی که مربوط به پیروان این دین است، می‌توان به زیارتگاه پیر هریشت یزد اشاره کرد .پیر هریشت در 90 کیلومتری شهر یزد و 15 کیلومتری شهر اردکان قرار گرفته است.
پیر هریشت اردکان در یزد از نیایشگاه‌ های زرتشتیان
این آتشکده که یکی از نیایشگاه‌های زرتشتیان است، به گفته‌ی مردمان این آیین مربوط به یکی از ندیمگان دختر یزدگرد سوم ساسانی به نام مروارید (در برخی روایات گوهربانو) است. گفته می‌شود که او به دنبال تعقیب اعرابی که به ایران حمله کرده بودند، از کاروان جدا شده و به محلی پناه می‌برد و به نیایش خدا مشغول شده و ناگهان ناپدید می‌شود. پس از سال‌ها گوهر بانو بر کودکی نمایان شده و از او می‌خواهد که از پدرش درخواست کند تا پیر هریشت را بنا کند. حکایات هم حاکی از آن است که دلیل اعتقاد زرتشتیان به این محل، غیب شدن همین کنیز است.

معماری پیر هریشت اردکان


از آنجایی که زیارتگاه پیر هریشت اردکان یزد در بالای کوه قرار گرفته، باید از چند پله گذر کرد تا به درب ورودی آن رسید. پس از داخل شدن به زیارتگاه، اتاقی دیده می شود که محل روشن کردن آتش می باشد و اطراف آن نیز سکوهایی برای نشستن و استراحت زائران پیرهریشت قرار دارد. این اتاق با تابلوهای خطی و گل های زیبا و شاداب تزیین شده و محیطی دلنشین را به وجود آورده است.
در این زیارتگاه یک پستو هم ساخته شده که محل ناپدید شدن گوهربانو می باشد و آتشی همیشه روشن، فضای آن را روحانی و بانشاط ساخته است.

از آداب زیارت‌ پیرهریشت یزد ، شستن دست و صورت با آب پاکیزه‌ سرویس بهداشتی آتشکده می باشد که قبل از رسیدن به زیارتگاه، در محوطه آتشکده تعبیه شده است و همچنین پوشیدن روسری و کلاه در بدو ورود می باشد.در پایین این کوه آهکی سیاه رنگ، ساختمان ‌هایی به عنوان« خیله» توسط خیراندیشان برای اسکان زائرین ساخته شده تا بتوانند خستگی راه دور را به در کنند و کمی استراحت نمایند.
advertising