آتشکده بهرام در شهر ری قدیمی ترین آتشکده قبل از اسلام

گردشگریآثار تاریخی

- 97/10/02
آتشکده بهرام در شهر ری  قدیمی ترین آتشکده قبل از اسلام

تپه میل شهر ری


تپه میل که از آن آتشکده بهرام و آتشکده ری نیز نام برده می‌شود از آثار دوره ساسانیان در شهر ری است. گمان می‌رود که این بنا آتشگاه بهرام گور بوده باشد. آتشکده ری در سمت راست جاده ری به ورامین در جنوب شرقی حرم حضرت عبداعظیم (ع) در نزدیكی روستای قلعه‌ نو بر فراز تپه‌ای بلند واقع شده است.

یكی از مهمترین آتشكده‌های پیش از اسلام كه به روایت تاریخ طبری از آن قدیمی‌ تر وجود ندارد. براساس كتاب تاریخ طبری، این آتشكده محل نگهداری آتش مقدس بوده چنانكه در جایی دیگر نیز گفته شده؛ یزدگرد پس از شكست جلولا از حلوان به ری آمد و آتش مقدس را از آنجا برگرفت و به مرو برد.
آتشکده بهرام در شهر ری  قدیمی ترین آتشکده قبل از اسلام
این آتش مقدس همان است كه زرتشتیان معتقدند از آسمان فرستاده شده و تاكنون خاموش نشده و آتش دیگر آتشكده ها در ایران زمین نیز از آن گرفته شده است. از آنجا كه ری در دوران پیش از اسلام محل استقرار موبد موبدان بود، آیین های مهم مذهبی زرتشتیان در این آتشكده برگزار می شد كه بر ارزش آتشكده ری می افزاید. بخشی از بنای آتشكده ری در زمان حمله اسكندر به ایران خراب شد و تنها قسمتی از بنای چهارطاقی و زیبای این آتشكده به صورت دو میل باقی ماند. از این رو بقایای به جای مانده از آتشكده ری را كه بر تپه ای واقع شده تپه میل می خوانند.

آتشکده بهرام در سال 1334 توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره 407 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و امروزه از مکانهای دیدنی استان تهران محسوب می شود.

معماری آتشکده بهرام


بنای اصلی شامل چهار طاق بوده که فعلا دو طاق آن باقی مانده است، در زیر طاق کوچک آتش مقدس قرار می گرفت و مردم در مقابل آن به نیایش می پرداختند. ساختمان آتشکده در راستای شرقی - غربی ساخته شده تا به طور کامل از نور خورشید برای روشن نمودن ساختمان بنا استفاده شود، بنایی که به گفته باستان شناسان در چهار طبقه احداث شده بود.

در بخش زیرین مجموعه سه راهروی کم پهنا وجود دارد که سراسر طول بنا را طی می کند، دالان وسط که مخصوص عبور بالاترین مقام مذهبی آتشکده یعنی موبد موبدان بود امروزه قابل عبور همگان است. در بالای هر کدام از این دالانها تصویر یک ماهی کنده کاری شده که یکی از ماهی ها در موزه ایران باستان، دیگری در محل سایت و سومی بر دیوار محل اقامت کارکنان میراث جا گرفته است.

تپه میل با سنگ، ساروج، خشت و گل ساخته شده است. نیزارهای اطراف تپه از وجود دریاچه ای حکایت دارد که در گذشته در این محل وجود داشت، ولی خشک شده است.
advertising