محله آب‌ شاهی از محله های قدیمی یزد

گردشگریمکان های تفریحی

- 97/09/01
محله آب‌ شاهی از محله های قدیمی یزد

محله آب‌ شاهی


از محله های قدیمی یزد محله آب شاهی است که در گذشته به آن حتی نعیم آباد هم گفته می شوند و محل قرارگیری آن در حومه شهر یزد بوده است. این محله یکی از پرجمعیت ترین محله های قدیمی یزد است و از سمت جنوب به کوی فیضیه و قاسم‌آباد، از شمال به خیابان آیت ‌الله کاشانی و مهدی ‌آباد و از غرب به اکبرآباد و از شرق به میدان شهدای محراب محدود می‌ شود.

تاریخچه


علت این که محله آب شاهی در یزد به شهرت رسید این بوده که ­ شاه شجاع مظفری قناتی را از مهریجرد ایجاد کرد و به این منطقه آورد. با توجه به منابعی که در کتب تاریخی وجود دارد این محله در قرن هشتم توسط شاه یحیی مظفری ایجاد شده اما در برخی از منابع دیگر تاسیس این محله را به شاه شجاع مظفری برمی گرداند.
از دوره زندیه آب این قنات به چهار بخش تقسیم شده است که سه قسمت آن برای باغ دولت ‌آباد بوده و یک بخش آن به خود آبشاهی داده می شود.
محله آب‌ شاهی از محله های قدیمی یزد

مردم محله آب شاهی


کمی فرهنگ و آداب مردم محله آب شاهی با دیگر محله های یزد متفاوت است و این موضوع را می توانید در نوع لباس ها و گویش آن ها متوجه شوید. اغلب ساکنین این محله در گذشته زرشتی بودند ولی به مرور زمان از تعداد آن ها کاسته شده است و همچنین سه آتشکده در این محله وجود داشته که اثری از آن‌ها بر جای نیست.

بافت شهری و اجتماعی


در گذشته این محله جز مناطق آباد و سرسبز شهر یزد بوده است که باغ‌های انار، انگور، توت و بادام وهمچنین سیفی جات فراوانی داشته و امروزه خیلی از این باغ‎‌ها خراب شده اند و به خیابان و ساختمان تبدیل شده اند. با این وجود مردم محله آبشاهی تا حد زیادی فرهنگ و آداب رسوم زندگی اصیل خود را حفظ کرده‌اند. اکثر ساکنین این محله زرتشتی بودند که به مرور زمان تعدادشان کاهش یافت. براساس یافته‌ها در گذشته سه آتشکده در محله وجود داشته که در حال حاضر اثری از آن‌ها نیست.

مکان های دیدنی محله آب شاهی


موزه آینه و روشنایی، کوچه مازاری، پارک هفت تیر، آتشکده زرتشتیان، موزه علوم تاریخ طبیعی، پارک شادی

آثار تاریخی محله آب شاهی


آب انبار نجم آباد - مسجد شاهزاده - حمام شاهزاده - مسجد جمعه نعیم آباد - مسجد امام حسن عسگری - آب انبار عسکریه - حسینیه نعیم آباد
advertising