حمام حاج شهباز خان دوره قاجار در کرمانشاه

گردشگریآثار تاریخی

- 97/08/29
حمام حاج شهباز خان دوره قاجار در کرمانشاه

کرمانشاه در عصر قاجار


کرمانشاه از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران به شمار می‌رود و پیدایش آن به سده چهارم میلادی بازمی‌گردد. این شهر از جمله مناطقی بود که در ابتدای سلطنت آقا محمدخان قاجار به تصرف وی درآمد. دوران رشد و توجه به کرمانشاه در همین دوران قاجاریه بود که مورد توجه دوباره حکومت از لحاظ سیاسی و اجتماعی قرار گرفت. در سال 1184 با منصوب شدن محمد علی میرزا دولتشاه به حکومت کرمانشاهان، طرح‌های شهری را در کرمانشاه به اجرا درمی‌آورد و شکل کنونی شهر کرمانشاه را بنا می‌کند. بیشتر بناهای تاریخی پس از اسلام شهر کرمانشاه در حقیقت مربوط به دوره قاجار و دوران حکومتی محمد علی میرزا است، زمانی که شهر کرمانشاه به دلیل موقعیت خود مورد توجه قرار می‌گیرد، بناهایی در نزدیکی بازار کرمانشاه و محله فیض‌آباد؛ محله قدیمی شهر بنا می‌شوند که این بناها شامل مسجدهای قدیمی، تکایا و خانه‌های قدیمی هستند، حمام حاج شهباز خان نیز یکی از همین بناهای تاریخی شهر کرمانشاه است که در همین دوران رشد و توجه شهر ساخته شده است.
حمام حاج شهباز خان دوره قاجار در کرمانشاه

معرفی حمام حاج شهباز خان


حمام حاج شهباز خان در خیابان مدرس قسمت بافت قدیم شهر کرمانشاه و در راسته بازار قرار دارد. حاج شهباز خان در زمان محمد علی میرزا دولتشاه در صحنه سیاسی و اجتماعی کرمانشاه ظاهر شد و در آن دوره در حول خواسته های دولتشاه که بیشتر به عمران و آبادی و احداث ابینه بود دست داشت و فعالیت می کرد.حمام ها، مساجد و بناهای عام المنفعه از جمله ابنیه های آن زمان بود.

در سال 1222 ه.ق مسجد حاج شهباز خان را بنا کردند و در همان سال یا یکی دو سال بعد حمام حاج شهباز خان نیز ساخته شد. این حمام در بازار کرمانشاه واقع شده و با توجه به شواهد تنها ورودی آن هم از بازار بوده و از آنجا که در شهر های اسلامی بازار ازمهمترین عناصر شهری است قرار گیری حمام در درون بازار نشانگر اهمیت بنا می باشد. اصولا حمام ها در کنار کاروانسراها، مساجد، تیمچه هاو....قرار می گرفتند.

این حمام مانند بسیاری ازحمام های دوره قاجار شامل سر بینه یا رخت کن،کرمخانه وخزینه های آب سرد وگرم می باشد.سطوح داخل گنبد های این حمام بوسیله آهک بری مقرنس کاری شده و رخت کن نیز بوسیله نقاشی های دیواری تزئین شده است.طاق های فضای حمام از نوع طاق پنج و هفت و نحوه پوشش سقف به صورت گنبدی از نوع گنبد طاق چشمه است.
وی در آخر گفت: این حمام در حال حاضر در مالکیت میراث فرهنگی می باشدو در تاریخ 86/10/12 به شماره 20495 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
advertising