روستای نسمه روستای گردشگری منطقه اورامانات در استان کرمانشاه

گردشگریمکان های تفریحی

- 97/10/15
روستای نسمه روستای گردشگری منطقه اورامانات در استان کرمانشاه

روستای نسمه روستای سالم


روستای نُسمه گل سرسبد روستاهای منطقه اورامانات در استان کرمانشاه است که تک تک اهالی آن خود را با مقوله گردشگری عجین ساخته و از هیچ تلاشی برای جذب گردشگری بیشتر به روستای خود کم نمی گذارند.
روستای نسمه روستای گردشگری منطقه اورامانات در استان کرمانشاه
روستای نسمه از لحاظ تقسیمات سیاسی جزء دهستان شمشیر ـ بخش مرکزی ـ شهرستان پاوه محسوب می گردد این روستا از شمال به جاده ارتباطی پاوه ـ کرمانشاه و کوه های شاهو محدود می گردد . از جنوب به مراتع بین روستای نسمه و مزیدی و کوه های بین دو روستا محدود می شود .از شرق به روستای دره بیان و باغات آن روستا و از غرب به روستاهای چورژی و سرکران و تپه لاقلعه محدود می شود. فاصله این روستا از مرکز دهستان 3 کیلومتر و از مرکز شهرستان 5 کیلومتر تا مرکز استان 120 کیلومتر است

وجه تسمیه روستای نسمه


روستای نُسمه با توجه به اینکه از تابش نور خورشید زیاد بهره نمی برده وبه خاطر اینکه پشت به خورشید و در پای کوه واحدهای مسکونی ساخته شده اند ونیز دارای آب و هوای خنک و مرطوب بوده به اسم نِسرم که در اصطلاح کردی به معنی مرطوب می باشد نام گذاری گردید ه که با گذشت زمان به قولی در زمان پهلوی به اسم نُسمه تغییر نام یافته است.

و یک وجه تسمیه دیگر با توجه به وجود غارهای پشت روستا نقل است که در این غارها اشکالی شبیه به سُم اسب وجود داشته که تعداد آنها نه شکل بوده به همین دلیل به اسم (نُه سم) یا (نُسمه) نام گذاری شده است.

جاذبه های روستای نسمه


این روستا علاوه بر دارا بودن لقب "هدف گردشگری"، لقب دیگری را یدک می کشد، و آن روستای "سالم" است، چرا که اقدامات دهیاری و اهالی آن روندی را طی نموده که مردم روستا از وضعیت سلامتی بسیاری بالایی برخوردارند.

مصرف و فروش دخانیات در این روستا ممنوع است و تورهای مختلف ورزشی از جمله دوچرخه سواری، پیاده روی و کوه نوردی در فواصل زمانی کوتاه در این روستا برگزار می شود که مشارکت اهالی این روستا و روستاهای اطراف را به دنبال دارد.

چشمه معدنی کانی با نسمه


این چشمه معدنی درسه کیلومتری پاوه ودرکنار رودخانه ای که ازوسط روستای نسمه میگذرد وهمچنین چسپیده به کانی قولیان یکی دیگر ازچشمه های معروف روستای نسمه قراردارد.اهالی روستا براین باورند که آب چشمه برای التیام روماتیسم مفیداست درکنار چشمه دوچنارتنومند ومرتفع وبی نظیر شایددر استان وکشور وجود دارد که میگویند باتوجه به قطع چنار قبلی دراین مکان مایع سرخ رنگی ازآن خارج گشته وبه همین دلیل بیش ازنیم قرن است که چنارها موجود هستند.وکسی اقدام به قطع آنهانگرفته وحال عده زیادی هم برای شفاوبازدیدازاین دوچنار به روستای مامی آیند شما هم بیایید.

تپه لاقلعه نسمه


تپه قلعه نسمه (چورژی) مربوط به سده‌های میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان پاوه، بخش مرکزی، روستای نسمه واقع شده و این اثر در تاریخ 1384/05/11 با شمارهٔ ثبت 12474 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

باغ پرندگان و پرورش اسب های اصیل


در گوشه ی دیگری از روستا، یکی از اهالی به نام "حسرت شریفی" اقدام به راه اندازی باغ پرندگان کرده است که پرنده های مختلفی از کشورهای مختلف را شامل می شود. با گذشت زمان باغ پرندگان نیز گسترش یافت و اکنون گونه هایی نظیر شترهای لامای کلمبیایی و گوزن اروپایی نیز در آن یافت میشود.

یکی دیگر از ویژگی هایی که توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب می کند، پرورش گونه های اصیل اسب کرد و یا کلهر است که ارزش ریالی هر کدام از آن ها بیش از یک میلیارد می باشد و تنها چیزی که زیبایی این مجموعه را توصیف میکند از نزدیک دیدن آن هاست. این مجموعه موفق شده است با به کارگیری افراد محلی، رونقی اقتصادی به روستا بخشیده و میزان اشتغال را افزایش دهد.
advertising