زیبایی های منطقه حفاظت شده دنا در شهرستان سی سخت استان کهگیلویه و بویر احمد

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/11/12
زیبایی های منطقه حفاظت شده دنا در شهرستان سی سخت استان کهگیلویه و بویر احمد

طبیعت دنا


منطقه حفاظت شده دنا ناحیه ای است کاملا کوهستانی و اختلاف ارتفاع بلندترین و پست ترین نقطه منطقه حداقل 3000 متر می باشد . چنین اختلاف ارتفاعی با وجود قله هایی بلند ، دیواره های عظیم و دره های عمیق ممکن گردیده است . مرز شرقی دنارا گردنه بیژن ومرزهای شمالی ، غربی و جنوبی آنرا دورودخانه ماربر و بشارمشخص می نماید .اوج چین خوردگی زاگرس باارتفاع 4425 متر درمنطقه حفاظت شده دنا می باشد . دنادارای چهل قله بالاتراز 4000 متردارد که موردتوجه وعلاقه وافرهربیننده بویژه کوهنوردان می باشد .
زیبایی های منطقه حفاظت شده دنا در شهرستان سی سخت استان کهگیلویه و بویر احمد
دردامنه های دنا دره های متعددی وجوددارد که پراز چشمه های کوچک و بزرگ است . بسیاری ازاین چشمه ها اززیر برف می جوشند و ازدامنه های پرشیب دنا ، کف آلود و پر شتاب سرازیر می شوند و از صخره های بلند فرومی ریزند ، بهم می پیوندند و رودخانه های سرد ، شیرین و زلال بشاروخرسان را تشکل می دهند .

زیبایی های خیره کننده دنا


رودخانه ماربر که در شمال دنا ازشرق به غرب جاری است، با گذشتن از چند روستا و تنگ "خرسان"، به رودخانه خرسان تغییر نام می‌‏دهد و پس از عبور از تنگه‏‌های باریک به رودخانه "بشار" می‌پیوندد.
محل پیوند رودخانه‏‌های خرسان و بشار، ناحیه‏‌ای جنگلی است که زیبایی خیره‏‌کننده‏‌ای دارد. ارتفاع این محل از سطح دریا 1300 متر است که پائین‏‌ترین نقطه منطقه حفاظت شده دنا به شمار می‏‌رود.

تنوع گیاهی منطقه حفاظت شده دنا


منطقه حفاظت شده دنا، از نظر تنوع گونه‌‏های گیاهی بسیارغنی است و با توجه به مجموعه درختان و گیاهان جنگلی، مرتعی، دارویی، خوراکی وتزئینی، سرمایه ژنتیکی با ارزشی به حساب می ‏آید. در ارتفاع 2500 متری این منطقه، جنگل‏‌های بلوط، دامنه‏‌های جنوبی دنا را پوشانده‌است.در میان درختان بلوط، گونه‏‌های مختلف جنگلی، نظیر پسته وحشی (بنه)، کیکم، ارژن، زالزالک و شن هم دیده می‏‌شود و از ارتفاع 3500 متر به بالا، انواع گونه‌‏ها و گیاهان سطح زمین را فرا گرفته‌اند.

تنوع جانوری و حیات ‏وحش منطقه دنا


خرس‌های قهوه‌‏ای بزرگ، کبک دری، انواع گونه‌های عقاب، پلنگ، گرگ، گربه‌‏های وحشی، بز و پازن در دنا زندگی می‏‌کنند. همچنین می‌توان پرنده‌های بسیار زیبا و نادر هما، که پروازی آرام و با شکوه دارد را، نیز مشاهده کرد. از دیگر پرندگان این منطقه می‌توان شاهین، کبک، سنگ چشم و انواع چکاوک‏‌ها و سهره‏‌ها را نام برد.جانورانی مثل سمور، راسو، سنجاب ایرانی که از زیباترین سنجاب‏‌های جهان است و در احیای جنگل بلوط نقش اکولوژیک بسیار مؤثری دارد، به وفور در این منطقه دیده می‏‌شوند.

منطقه حفاظت شده دنا صرف‏ نظر از تنوع گونه‏‌های گیاهی و جانوری، بنا به دلایل اقلیمی و پدیده‏‌های بارز زمین‏ شناختی، از نظر آموزشی و پژوهشی نیز، بسیار مورد توجه پژوهشگران زیست‏ شناسی و زمین‏ شناسی است. این منطقه همچنین از نظر ورزش‏‌ها وتفریح‏‌های کوهستانی قابل توجه است.

چشمه ها


کوه‏‌های دنا به عنوان ذخایر منابع آب به شمار می‌آیند و دره‏‌های متعدد و دامنه‏‌های آن پر از چشمه‌‏های کوچک و بزرگ است. این کوهها، سرچشمه بسیاری ازرودخانه‌های جنوب ایران است و به عنوان ذخیره‌‏گاه منابع آب، نقش تعیین‏‌کننده‌‏ای درزندگی مردم جنوب کشور دارد.

چشمه میشی


بزرگترین و پرآب‌ترین چشمه این منطقه، چشمه "بشو" Bocu یا چشمه میشی است که در پائین گردنه بیژن قرار گرفته‌است. این چشمه از ارتفاعات دنای سربلند سرچشمه می‌گیرد. سردی آب چشمه میشی به حدی است که تا فاصله چند صد متری از محل جوشش آن نمی‌توان دست را در آن نگه داشت. این چشمه علاوه بر تأمین آب شرب شهر سی سخت، تأمین کننده آب کشاورزی باغات سیب، انگور و گردوی این شهر و روستا‌های پایین دست آن است.

چشمه توف


این چشمه مشرف بر شهر توریستی سی سخت است و در مسیر صعود به قلهٔ دنا قرار دارد و در تمام فصول سال دارای آبی گوارا و خنک می‌باشد.

چشمه تاگی


دارای آبی خنک و گوارا که عطش کوهنوردان را بر طرف می‌کند.. از آب این چشمه، برای آبیاری باغات انگور و سیب و گردوی منطقهٔ کلنجه استفاده می‌شود.

چشمه سرد


واقع در منطقه کوه گل شهر سی سخت است و در فصل بهار و تابستان پذیرای خیل عظیمی از دوستاران طبیعت و گردشگرانی است که از اقصی نقاط کشور به این منطقه سفر می‌کنند. از دیگر چشمه‌های این منطقه، می‌توان چشمه تاگی، چشمه سیاه، چشمه ریزک، چشمه بایی، چشمه توف و… را نام برد.

گردنه بیژن


گردنه بیژن دنا، بین دو شهر زیبای سی سخت و پادنا قرار دارد. ارتفاع این گردنه از سطح دریا، حدود 3300 متر و در دامنه مرتفع‌ترین قله زاگرس، با ارتفاع تقریباً 4500 واقع است. این گردنه با نخستین بارش برف پاییزی، بسته شده و در اردیبهشت ماه بازگشایی می‌شود.ارتفاع برف در این گردنه، در سال‌های پربارش، بیش از ۶ متر است. بارش سنگین برف و ماندگاری آن، این منطقه را برای ساخت پیست اسکی بهاره و تابستانه بسیار مناسب ساخته‌است.
advertising