تنگه رغز داراب استان فارس

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/09/04
تنگه رغز داراب استان فارس

رغز، تنگه ای در غرب شهرستان داراب


اگر اهل طبیعت هستید و سفر های ماجراجویانه و مهیج به نقاط مختلف از جمله علایق شماست ما به شما تنگه رغز را پیشنهاد می کنیم . رغز، تنگه ای در غرب شهرستان داراب و یکی از مکان های شگفت انگیز استان فارس می باشد. برای ماجراجویی و کسب تجربیات جدید و ماجراجویانه، تنگه رغز می تواند یک گزینه فوق العاده باشد. سنگ نوردی روی صخره های عظیم و با شکوه، آب تنی، شنا و لمس خنکای آب در حوضچه های زلال، شنیدن آوای دلنشین آب و هم مسیر شدن با آبشارها در هنگام فرود از دیواره های استوار … می تواند بخشی از تجربیات جذاب سفرتان باشد.
تنگه رغز داراب استان فارس
تنگه رغز در نزدیکی شهر داراب فارس، مجموعه‌ای بی‌نظیر از آبشارهای متنوع و چشمه‌هایی با آب زلال و شفاف را در خود جای داده است. کافی است پا به این تنگه دیدنی بگذارید و گوش به نوای جان طبیعت بسپارید، صدای آب گاه غرش است و گاه ناله، گاه آرام است و گاه توفنده، گاه نرم و گاه غرنده، صحن آفتاب تنگه نیز متفاوت است. بعضی زودتر خورشید از دست می‌دهند و بعضی بیشتر با او مأنوس‌اند.

زیبایی های تنگه رغز


از زیبایی ها و شکوه تنگه رغز می توان به نورپردازی خیره کننده خورشید و انعکاس آن در آب های فیروزه ای و زلال تنگه؛ سنگ ها و صخره های سرخ، نخودی، کِرِم و نارنجی بستر تنگه، که جشنواره ای از رنگ های زنده را برپا کرده اند اشاره کرد. همچنین نواری سبز از گیاهان با طراوت که در محل برخورد آب و سنگ زیبایی تنگه را دو چندان می کنند، آبشارهای متعدد و حوضچه هایی که مانند جام های سر ریز هستند، از دیگر جاذبه های تنگه هستند.

این تنگه که از دو طرف با دیواره هایی بلند محصور شده است به دلیل وجود چشمه های فراوان در این دره و 64 آبشار جاری شده که از این تعداد 12 آبشار نیازمند فرود با طناب است، بسیار جالب و فرح بخش است.
ارتفاع فرود ها حداقل 6 تا حداکثر 65 متر و مابقی آبشار ها با پرش در آب قابل گذر است. حوضچه های زیر آبشار ها حداقل 6 و حداکثر 20 متر عمق دارند. هیجان شیرجه زدن و شنا کردن در این آبشارها و فرود آمدن از صخره های رنگارنگ آن، آن چنان لذتی به شما می دهد که برای همیشه در ذهنتان باقی خواهد ماند.

دره رغز به طول تقریبی 4 کیلومتر در امتداد شمال به جنوب از سرچشمه رغز تا دره جنوب،60 آبشار و حوضچه طبیعی را در خود جای داده است که تنها 14 آبشار و آبگیر دره جنوبی مورد توجه عموم مردم و کوهنوردان بوده است و با رسیدن به آخرین آبشار دره جنوبی به ارتفاع 35 متر دره جنوبی به بن بست می رسد . بلندترین آبشار این دره، آبشار آذرخش به ارتفاع 65 متر و آخرین آبشار، ابشار وداع با ارتفاع 46 متر است.

منطقه سرچشمه رغز نیز که از مسیر دیگری پیمایش می گردد ، جنگلی زیباست که محل آغاز آب رغز است. رسیدن به این منطقه نیز با 3 ساعت کوهپیمایی امکان پذیر است .آب رغز که از این منطقه آغاز می گردد با ایجاد حوضچه ها و آبشارهای طبیعی تا دره جنوبی امتداد و نهایتاً در آبگیرهای انتهایی به زمین باز می گردد.

از منطقه سرچشمه نیز بدون وسایل فنی امکان بازدید از چندین حوضچه و آبشار مسیر است و نهایتاً با رسیدن به آبشار بلندی به طول 23 متر کوهپیمایان متوقف می شوند در حد واسط منطقه سرچشمه و دره جنوبی رغز ده ها آبشار و آبگیرهای زیبا و طبیعت بکر تنها با استفاده از وسایل فنی امکان پیمایش می یابد.

مسیر دسترسی


تنگه رغز داراب در بخش فسارود، در 25 کیلومتری شمال غربی شهر داراب در منطقه ای بنام حسن آباد، در جنوب شرقی استان فارس واقع شده است.2 ساعت کوهپیمایی دارد. پس از طی تقریبا 35 کیلومتر از جاده داراب ـ شیراز به گردنه دارکویه می رسید. جاده خاکی از آنجا شروع می شود و پس از گذشتن از کوه درختی در سمت چپ در نهایت پس از حدود 2 ساعت جاده به انتها می رسد. پس از این پیاده روی شروع می شود. براي سفر بهتر و امن تر در اين تنگه زيبا بهتر است از راهنمايان مجرب محلي كمك بگيريد.
advertising