آبشار مارگون فارس از بزرگترین و مرتفع ترین آبشارهای چشمه ای در جهان

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/09/20
آبشار مارگون فارس از  بزرگترین و مرتفع ترین آبشارهای چشمه ای در جهان

آبشار مارگون


آبشار مارگون ( Margoon Waterfall) یکی از زیباترین آبشارهای کشور است که در مجاورت شهر سپیدان و در مرز استان فارس و استان کهگیلویه و بویراحمد واقع گردیده است. قرار گرفتن‌ درداخل‌ تنگه‌ زیبای‌ مارگون‌ و تعدد رگه‌های‌ آبشاری‌ كه‌ به‌ درون‌ دره‌ و مسیر رودخانه‌ می‌ریزند و همچنین‌ تداخل درختان جنگلی و توپوگرافی ناحیه کوهستانی و رودخانه ای، زیبایی عجیبی به این آبشار بلند و زیبا که همچون ماری در دل کوه جاری می گردد، داده است ‌.
این آبشار از لحاظ تقسیمات کشوری کاملا در استان فارس، شهرستان سپیدان واقع شده و با کهگیلویه و بویر احمد بیش از 10 کیلومتر فاصله دارد.
آبشار مارگون فارس از  بزرگترین و مرتفع ترین آبشارهای چشمه ای در جهان

زیبایی های آبشار مارگون


درپیرامون‌ این‌ آبشار علاوه‌ بر جریان‌ رودخانه‌ها و چشمه‌ها، زیبایی‌های‌ طبیعی‌ دشت‌های‌ مملو از لاله‌ واژگون‌ وگل‌های‌ رنگارنگ‌ ختمی‌ و دیگر گل‌های‌ وحشی‌، منظره‌ای‌ بدیع‌ پدید می‌آورند كه‌ دیدار از آن‌ را به‌ خاطره‌ای‌فراموش‌ نشدنی‌ تبدیل‌ می‌كنند. همچنین در ادامه مسیر رودخانه انبوه درختان، باغات سیب و … به چشم می خورد.

اطراف این آبشار در فصل بهار بسیار سرسبز و دیدنی است. این آبشار در حقیقت سرچشمه رودخانه است و در بالای کوه هیچ رودخانه ای نیست، بلکه در بدنه دیواره صخره ای کوه، بیش از چند هزار چشمه وجود دارد که آب از آنها به بیرون ریخته میشود. از این حیث این آبشار هم از بزرگترین و هم از مرتفع ترین آبشارهای چشمه ای در جهان است.

رودخانه حاصل از این چشمه ها بسیار پر آب بوده و تا سپیدان امتداد دارد. آب این آبشار در گرم ترین فصل سال بسیار خنک و زیر 10 درجه است.گفتنی است، دو روستای لوداب و مارگون در بین یاسوج و سی سخت قرار دارد که با روستای مارگون شهرستان سپیدان در استان فارس متفاوت است.

زیبایی های منطقه مارگون در آبشار و طبیعت اطراف آن خلاصه نمی شود؛ در دل صخره هایی که آبشار مارگون از بالای آنها به زمین می ریزد، غار بزرگی وجود دارد که جذابیت های طبیعت گردی در این مکان را کامل می کند. غار آبی که رسیدن به آن کار هر گردشگری نیست و به تجهیزات، راهنمای کاربلد و همچنین مهارت شنا نیاز دارد. آبی که در این غار جریان دارد از آب های روانی که از منطقه کمهر جاری ست تامین می شود، از غرب آبشار مارگون به شکل آبشاری درون غار می ریزد و در انتها به آب آبشار مارگون می پیوندد.
ورودی اصلی غار زیر رگه های آبشار قرار دارد و از آنجایی که آب با فشار از درون آن به بیرون می ریزد امکان دسترسی به غار از این سمت وجود ندارد.

مسیر دسترسی


بر خلاف بیشتر آبشا‌رهای ایران راه دسترسی به آبشار مارگون بسیار آسان است. اگر از شهرهای شمالی کشور قصد سفر به این آبشار را دارید، بعد از رسیدن به مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، شهر یاسوج، طول مسیر شما تا آبشار حدود 65 کیلومتر خواهد بود. در کیلومتر 29 جاده‌ی یاسوج به اقلید تابلو‌هایی شما را به سمت آبشار هدایت می‌کنند. مسیر خودرو تا 800 متری آبشار ادامه دارد. ادامه‌ی مسیر را باید پیاده طی کنید. هرچند که این مسیر پیاده‌روی نیز سنگ‌فرش و دارای پله‌های سیمانی است. از آنجایی که این آبشار از نظر تقسیمات کشوری در استان فارس و کاملا در شهر سپیدان قرار دارد ممکن است برای رسیدن به آن مسیر دیگری را انتخاب کنید

اگر از جنوب کشور عازم دیدن این آبشار هستید بعد از رسیدن به‌ مرکز استان فارس، شیراز، به سمت سپیدان حرکت کنید. از سپیدان تا آبشار حدود 130 کیلومتر راه در پیش دارید. هر دوی این راه‌ها آسفالت و دارای جاده‌های زیبا با طبیعتی بکر و مثال‌زدنی هستند. بنابراین انتخاب راه تا مقصد به عهده‌ی شما است
advertising