ماهی فایتر یا رزمجوی سیامی

گردشگریحیات وحش

- 97/08/13
ماهی فایتر یا رزمجوی سیامیماهی فایتر یا رزمجوی سیامی ، با نام علمی Betta splendens از ماهیان شهره آکواریومی است . نام عمومی آن،ماهی جنگجوی سیامی(Siamese fighting fish)یا ماهی جنگنده یا فایتر (Fighter) است.سیام (Siam) نام پیشین تایلند بوده است . همچنین رفتار ویژه پرخاشگرانه این ماهی سبب شده که آن را جنگجو بنامند . به طور کلی می توان از تایلند ، ویتنام و کامبوج به عنوان خاستگاه این ماهی نام برد .

زیستگاه ماهی جنگجوی سیامی شامل آبهای شیرین راکد ، باتلاقی ، لجن زارها ، آبهای با جریان کند ، زمین های سیلابی ، کانال ها ، مزارع کشت برنج ، رودخانه های کوچک و بزرگ و ... می باشد ولی کمتر کسی است که این ماهیان زیبا را در شیشه ها یا تنگهای کوچک ندیده باشد و در دل به زیبایی آنها آفرین نگفته باشد . نکته مهمی که در مورد ماهی فایتر وجود دارد این است که در محیط زیست طبیعی ، شکل ماهی با آنچه که امروزه در آکواریوم فروشی ها دیده می شود متمایز است . این دگرگونی به ویژه در مورد اندازه و شکل باله ها بسیار چشمگیر است . باله ها در ماهی اصلی کوتاه و فقط نوک عقبی باله مخرجی کمی بلند است .

باله پشتی ماهی فایتر دارای ۴ خار و ۶ شعاع نرم و باله مخرجی آن شامل ۵ خار و ۲۵ شعاع نرم است . در باله شکمی یک خار و ۵ شعاع منشعب داشته و باله سینه ای دارای ۱۲ شعاع نرم می باشد . تعداد فلس های خط جانبی در جنگجوی سیامی ۳۰ عدد گزارش شده و این در حالی است که برخی معتقدند که خط جانبی در این ماهی دیده نمی شود! بیشینه درازای این ماهی را ۵/۶ سانتیمتر ذکر می کنند ولی بدون شک این عدد تحت تاثیر به گزینی های صد ساله تغییر کرده است . همچنین طول عمر این ماهی نیز ۲ سال برآورد شده و این در حالی است که یکی از منابع تجربه نگهداری یک ماهی فایتر برای مدت ۵ سال را ذکر می کند و طول عمر این ماهیان را ۷ سال بیان می کند .
ماهی فایتر یا رزمجوی سیامی
ماهیان نر این گونه را می توان با توجه به رنگ های دل ربا و درخشان و باله های بلند از ماده ها که بدرنگ( معمولا کرم و خاکستری ) و کوتاه باله هستند تمیز داد . همچنین مجرای تخم ریزی یا Oviposter که مانند لوله ای بیرون می زند , در فصل تخم ریزی فقط در ماهی های ماده و به صورت برآمدگی سفید و کوچک دیده می شود . این برآمدگی در بین باله شکمی و مخرجی جای دارد . گزارش شده که در جلو باله مخرجی ماهیان ماده ، دانه های سفیدی وجود دارد که شبیه تخم است .

سن بلوغ ماهی جنگجوی سیامی کمتر از یک سال و احتمالا ۴ تا ۶ ماهگی است و کم ترین زمان دو برابر شدن جمعیت این ماهی ۱۵ ماه است . البته این اعداد به دما و شرایط زیستی وابسته اند .فایترها ترجیح می دهند یک فضای ساکت و نسبتا محصور برای زیستن داشته باشند چون فایتر ماهی خیلی اجتماعی نیست . ماهی فایتر در انواع رنگهای درخشان موجود است اما معمولا به رنگ قرمز و آبی هستد . با این وصف نژادهایی به رنگهای سبز روشن ، آبی ، قرمز ، زرد ، زِیتونی ، آبی تیره و سیاه از این ماهِی ، در بازار وجود دارد .
advertising