ویژگی و مشخصات دو پرنده شکاری شاهین و قرقی

گردشگریحیات وحش

- 98/09/25
ویژگی و مشخصات دو پرنده شکاری شاهین و قرقیشاهین و قرقی دو پرنده شکاری زیبا هستند که شباهت های زیادی به یکدیگر دارند. ولی حقیقت این است که این دو پرنده دارای تفاوت‌ها و ویژگی‌های متفاوتی از یکدیگر هستند. در این مطلب قصد داریم ابتدا شما را با این دو پرنده آشنا سازیم و سپس به بررسی تفاوت شاهین و قرقی بپردازیم؛ با ما باشید.
ویژگی و مشخصات دو پرنده شکاری شاهین و قرقی

ویژگی ها و مشخصات شاهین


شاهین نام عمومی ۳۷ گونه پرنده شکاری است. شاهین‌ها در همه قاره‌های جهان به غیر از قطب جنوب زندگی می‌کنند. این پرندگان دارای چشمان کاملاً سیاه، بدن لاغر، بال‌های نوک ‌تیز، توانایی پرواز با سرعت بسیار زیاد و تغییر جهت ناگهانی هستند که همین ویژگی‌ها آن‌ها را از دیگر پرندگان شکاری متمایز می‌کند.

شاهین در سال نخست عمر خود، شاه‌پرهای بلندتری دارند تا بتوانند راحت‌تر پرواز را بیاموزند؛ آن‌ها در سال‌های بعد با تغییر شاه‌پرها، تکنیک‌های پروازی خاص را می‌آموزند. جالب است بدانید که شاهین معمولی (بحری) که بیشترین پراکندگی را در بین شاهین‌ها دارد، با رکورد سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت سریع‌ترین جاندار روی کره زمین است.

شاهین‌ از لحاظ تکنیک شکار، یک شکارچی تخصصی به شمار می‌رود. شاهین‌ها در شکار پرندگان در حال پرواز مهارت دارند و با منقار خود شکار را می‌کشند. این در حالی است که پرندگان شکاری دیگر، رژیم غذایی متفاوت‌تری دارند و با پنجه‌های خود طعمه را می‌کشند.

در گذشته از شاهین‌های رام‌شده و آموزش‌دیده برای شکار استفاده می‌شد. از ویژگی‌های این پرنده شکاری می‌توان به داشتن شهامت بالا و جسور بودن این پرنده اشاره کرد. در بسیاری از موارد شاهین به پرندگانی مانند قوش و عقاب نیز حمله می‌کند که نشان از جسارت بالای این پرنده است.

ویژگی ها و مشخصات قرقی


قرقی با نام علمی Accipiter nisus، پرنده شکاری کوچکی از خانوادهٔ عقابیان است. قرقی‌ها درمیان درختان آشیانه ساخته و برای شکار پرندگان کوچک، مانند گنجشک در لابه لای درختان و بوته‌ها زندگی می‌کنند.

قرقی در قسمت‌های وسیعی از اروپا، آسیا و شمال و شرق آفریقا زندگی می‌کند و در ایران فقط در زمستان دیده می‌شوند. از این‌رو، می‌توان گفت قرقی تنها در مناطق معتدل دیده می‌شود و غالباً یک پرنده مهاجر محسوب می‌شود؛ اما پرندگان نواحی سردسیر، زمستان‌ها به مناطق گرم‌تر مهاجرت می‌کنند. قرقی‌ها بسیار سریع پرواز می‌کنند و پرندگان کوچک را با پرواز در بالای سرشان و شیرجه روی آنان شکار می‌کنند.

قرقی اندازه کوچکی داشته و دارای بال‌های کوتاه، گردن و دم بلند است. این پرنده خط ابروی سفید و لکه سفید در پس گردن دارد. همچنین قرقی ماده حدود ۲۵ درصد از نوع نر آن بزرگ‌تر است.

این دو پرنده در بسیاری از موارد با هم فرق دارند؛ برای مثال آن‌ها از لحاظ اندازه جثه با هم متفاوت هستند و قرقی دارای آواز خوش‌تری نسبت به شاهین است.
advertising