معرفی مرغ کیوی پرنده ای عجیب بومی نیوزلند

گردشگریحیات وحش

- 98/10/27
معرفی مرغ کیوی پرنده ای عجیب بومی نیوزلندمرغ کیوی پرنده ای است که قادر به پرواز نیست و زیستگاه آن بوته زارها و علفزارهای نیوزلند است. با اینکه کشور نیوزلند پرنده های بومی کم نظیری دارد که تقریبا، فقط در این کشور یافت می شوند اما میتوان گفت که کیوی از همه معروف تر است و به عنوان سمبل (نماد) این کشور شناخته شده است.

ظاهر مرغ کیوی


این پرنده دم ندارد و بال‌های ضعیفی دارد که به هیچ وجه مناسب پرواز نیست. با وجود ظاهر بی دست و پایش می تواند به هنگام دویدن از انسان پیشی بگیرد. هوشیاری و پاهای سه انگشتی و سریع کیوی از عوامل بقاء این پرنده هستند. این پرنده عجیب زلاند نو نام خود را از صدایی که توسط نوع نر آن تولید می شود گرفته است این پرنده قهوه ای به کوچکی یک جوجه است و به دلیل کوچکی بال هایش قادر به پرواز نیست اما به کمک بال های قوی و کوتاه خود به سرعت می دود.

کیوی پرنده ای خجالتی است که داخل جنگل زندگی می کند این پرنده هنگام روز در سوراخ ها استراحت می کند و با رسیدن شب به شکار کرم و نوزاد حشره ها می پردازد. قدرت بینایی کیوی ها بسیار ضعیف است و آنها به کمک سوراخ های بینی که در نوک منقارهای بلند و باریک خود دارند و نیز با استفاده از حس بویایی غذای خود را بدست می آورند. کیوی ماده تخم های بسیار بزرگی می گذارد اما این نوع نر است که تا هنگام بیرون آمدن جوجه ها از تخم روی آنها می نشیند.

کیوی از نظر جثه به اندازه‌ی یک مرغ رشد می‌کند. جثه‌ی نوع ماده‌ی این پرنده بزرگتر از نر است. این پرنده دم ندارد و بال‌های ضعیفی دارد که به هیچ وجه مناسب پرواز نیست. این پرنده به جای پر، موهایی درشت و زبر دارد و بدن اش، ماده ای چرب برای حفاظت از این موها تولید میکند که بویی شبیه به بوی قارچ یا آمونیاک دارد و باعث میشود که کیوی طعمه شکارچیان شود. سوراخ‌های بینی کیوی در انتهای نوک بلند و باریک پایینی او قرار دارند.

پرهای مرغ کیوی


پرهای کیوی با پر پرندگان دیگر فرق زیادی دارد و از فاصله دور، بیشتر شبیه مو هستند تا پر. پرهای کیوی سست و بیشتر کرکی هستند. چون آن‌ها پرواز نمی‌کنند، پرهایشان طوری رشد کرده که برای زندگی روی زمین مناسب است؛ ولی این پرنده با وجود ظاهر بی‌دست و پایش، می‌تواند به هنگام دویدن از انسان پیشی بگیرد. آنها در اطراف منقار خود، موهایی همچون موی اطراف گونه و چانه گربه دارند. احتمالاً این موهای فوق العاده حساس، به پرنده کمک می کند تا مسیر خود را در شب پیدا کنند. الگوی پرهای کیوی، پوششی موثر است و به پرنده اجازه می دهد تا در تاریکی یا علف ها و سرخس ها ناپدید شود.
معرفی مرغ کیوی پرنده ای عجیب بومی نیوزلند

انواع مرغ کیوی


گونه‌های مختلف پرنده کیوی با توجه به محیط های مختلف زندگیشان، انواع پرهای متفاوتی دارند که عبارتند از: کیوی خال‌دار بزرگ، کیوی خال‌دار کوچک، کیوی قهوه‌ای اوکاریتو (رووی)، توکوئِکا، کیوی قهوه‌ای نورث آیلند (در نیوزلند). انواع مختلف کیوی، بسته به محیط‌های مختلف زندگی‌شان، پرهای متفاوتی دارند؛ یعنی رنگ‌ها و نشانه‌ها، می‌توانند برای تشخیص انواع مختلف این پرنده مورد استفاده قرار بگیرند. مثلاً واضح هست که کیوی قهوه‌ای، پرهای قهوه‌ای‌رنگ دارد؛ در حالی‌که کیوی خال‌کوچک و کیوی خال‌بزرگ، طرح‌های نقطه‌نقطه قشنگی روی پرهایشان دارند. علاوه بر پرها، کیوی در اطراف منقار خود، موهایی هم‌چون موی اطراف گونه و چانه گربه دارد. احتمالاً این موهای فوق‌العاده حساس، به پرنده کمک می‌کند تا مسیر خود را در شب پیدا کند.

جفت گیری پرنده ی کیوی


کیوی ها اغلب جانورانی تک جفتی هستند و در تمامی طول عمر خود که حدود ۲۰ سال است، فقط یک جفت را انتخاب خواهند کرد. فقط در مناطقی که جمعیت کیوی ها بسیار زیاد و متراکم است این قانون خانوادگی زیر پا گذاشته می شود، چرا که نرها و ماده ها به جز جفت همیشگی خود با کیوی های دیگر هم جفت گیری می کنند.

تخم گذاری و لانه سازی پرنده مرغ کیوی


بهترین زمان تخم‌گذاری از اواخر زمستان تا تابستان است. پرنده‌ی کیوی نر لانه را در کنده‌های توخالی، زیر ریشه‌ی درختان، سوراخ‌های طبیعی و تونل‌های زیرزمینی می‌سازد. در بیشتر لانه‌ها یک یا دو عدد تخم وجود دارد. تخم‌ها صاف و به رنگ کرم یا سبز مایل به سفید هستند. در مقایسه با جثه‌ی پرنده‌ی ماده، تخم‌ کیوی تا حدودی بزرگتر از تخم سایر پرندگان است. یک تخم کیوی ممکن است وزنی در حدود یک چهارم وزن مادرش داشته باشد. پس از اینکه اولین تخم گذاشته شد، پرنده نر مسئولیت خوابیدن روی تخم‌ها و نگهداری از لانه را بر عهده می‌گیرد. خوابیدن روی تخم در حدود یازده هفته طول می‌کشد اما اگر پرنده‌ی ماده تخم‌ دیگری بگذارد. پرنده‌ی نر باید زمان بیشتری را برای این کار صرف کند. به دلیل ترک نکردن لانه مگر در مواقع ضروری، ممکن است وزن پرنده‌ی نر به میزان یک سوم وزن اولیه‌اش افزایش پیدا کند.

جوجه پرنده کیوی


پرنده کیوی جوان هنگام بیرون آمدن از تخم پرهایی زبر و بلند مانند پرنده‌های بالغ دارد. والدین کیوی، جوجه‌ی جوان را تغذیه نمی‌کنند اما او به واسطه ذخیره‌ی فراوان محتویات نطفه در شکمش زنده می‌ماند. جوجه‌ی کیوی برای قوی شدن، شش تا ده روز در لانه می‌ماند و پس از آن همراه پرنده‌ی نر به جستجوی غذا می‌رود. این پرنده در حدود بیست سال عمر می‌کند.

شکار مرغ کیوی


تقریبا نیمی از شکار این پرنده ها توسط قاقم ها (راسو) صورت گرفته و گربه ها بیشتر به جوجه های کیوی ها حمله خواهند کرد. کیوی هایی که بالغ بوده به راحتی می توانند در مقابل حمله ی قاقم ها بایستند ولی سگ ها و راسوها نیز به هر طریقی آنها را می گیرند. سگ ها نیز به راحتی از طریق بوی کیوی ها آنها را شکار خواهند کرد.

انقراض پرنده کیوی


مقامات محیط زیست و حفاظت از حیات‌وحش نیوزلند طی بیانیه‌ای رسمی و فوری اعلامکردند که نسل مرغ‌های «کیوی» در سطح این کشور به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد. به گزارش آسوشیتدپرس، کارشناسان علوم زیستی و جانوری سازمان محیط زیست و حفاظت از حیات‌وحش نیوزلند معتقدند که مرغ‌های کیوی که از نوع جانداران بسیار بی‌ خطر و گیاه خوار هستند. به‌دلیل نابودی زیستگاه و عادات غذایی‌شان در حال انقراض نسل قرار دارند. مرغ‌های کیوی و دیگر گونه‌های جانوری در نیوزلند قربانیان اصلی رشد جمعیت شهری در نواحی نزدیک به جنگل‌ها در این کشور به شمار می‌روند. علاوه بر این، به‌دلیل آنکه این نوع از پرنده تنها قادر است در جزایر واقع در اقیانوس آرام جنوبی زندگی کند، در صورت تغییر زیستگاه می‌میرد یا قادر به جفت‌گیری و ازدیاد نسل نیست.

این در حالی است که براساس اعلام نظر کارشناسان محیط زیست و حافظان حیات‌وحش، نیوزلند که جزء غنی‌ترین زیستگاه‌های گونه‌های جانوری در جهان است. به دلایل مختلف از جمله بروز تغییرات جوی ۳۰ درصد یا حداقل ۵۱ گونه از پرندگان و دیگر جانداران بومی خود را از دست داده است. علاوه بر این، نزدیک به یک هزار و ۴۰۰ گونه از حیوانات و جانداران مختلف مانند مارمولک‌ها، قورباغه‌ها، عقاب «هتس»، ماهی و عنکبوت طی چند سال اخیر در این کشور منقرض شده یا در حال انقراض هستند. از این رو، بسیاری از محققان و دانشمندان علوم جانوری در تلاشند تا بهترین روش را برای نگهداری و محافظت از این جانداران به ویژه مرغ کیوی که نماد ملی نیوزلند نیز است، به کار بسته و از انقراص نسل آن جلوگیری کنند.
advertising