میش مرغ بوکان عروس شهرستان بوکان کردستان

گردشگریمکان های تفریحی

- 97/10/16
میش مرغ بوکان عروس شهرستان بوکان کردستان

میش مرغ سنگین ترین پرنده قادر به پرواز


میش مرغ بوکان (Great Bustard) که به عروس این شهر نیز معروف است جزو بزرگ‌ ترین پرندگان گیاه‌ خوار بوده و سنگین‌ترین پرنده قادر به پرواز با مسافتی طولانی لقب گرفته که این روزها خطر انقراض به شدت این پرنده بسیار زیبا را تهدید می‌کند. پرهای قهوه‌ای متمایل به خاکستری به همراه سفیدی سینه‌هایش زیبایی خاصی به او بخشیده، پرنده‌ای وحشی که از شلوغی بیزار و به علت سنگین بودن جثه‌اش به سختی اما پر قدرت پرواز می‌کند اما افسوس که میش مرغ در حال انقراض است.
میش مرغ بوکان عروس شهرستان بوکان کردستان

مشخصات میش مرغ


پرنده ی نر، 100 سانتیمتر و پرنده ماده، 80 سانتیمتر طول دارد و به آسانی ا زجثه ی بزرگ، گردن بلند و کلفت، پاهای بلند و گام برداشتن با وقارش، شناخته می شود. در پرنده ی نر، سرو گردن خاکستری با دو دسته پرسفید سبیل مانند و بلند، روتنه ی قهوه ای مایل به قرمز بلوطی پهن دور سینه ؛ دیده می شود. پرنده ی ماده و نابالغ از پرنده ی نر کوچکتر و فاقد نوار بلوطی سینه است.

در پرواز، بال های هر دو جنس سفید، شاهپرهای سیاه رنگ با گردن و پاهای کشیده، که در طول بدن قرار می گیرد؛ دیده می شود. با افزایش سن پرنده ی نر، نوار بلوطی سینه پهن تر می شود. پرواز قوی با بال های گسترده و عملکرد عقاب مانند، ودم کوتاه ، مشخصه ی پرنده ی آرام دشت های هموار است و اغلب در گروه های کوچک دیده می شود.
این پرنده عمدتا ساکت است، اما صدای عمق دار و خفه مانندی دارد.

زیستگاه میش مرغ


این پرنده در دشت های باز، استپ های مرتعی، مزارع و کشتزارها به سر برده و روی زمین آشیانه می سازد. در ایران، به صورت بومی و مهاجر دیده می شود.
پرنده‌ای که در ایران این گونه در مناطق شمال غرب (استان آذربایجان غربی) تا مرکز غرب کشور (استان کرمانشاه) وجود داشته است و در حال حاضر و با توجه به آمار مشاهدات سازمان حفاظت محیط زیست اصلی‌ترین زیستگاه جمعیت (تولید مثل کننده) میش مرغ در ایران، زیستگاه دشت سوتاو حمامیان بوکان است.
advertising