معرفی اردک دم دراز

گردشگریحیات وحش

- 97/10/02
معرفی اردک دم دراز

مشخصات اردک دم دراز


اردک دم‌دراز، پرنده نر 53 سانتی‌متر ( با احتساب پرهای دراز و نوک‌تیز دم ) ، پرنده ماده 41 سانتی‌متر ؛ اردک دم دراز ، تنها اردک دریائی است که بدنی سفید و بال‌های تیره‌رنگ یکدست دارد و به وسیله سرکوچک و گردن و منقار کوتاهش مشخص می شود . پرنده نر در زمستان سر ، گردن ، شکم و پرهای شانه‌ای سفید و سینه ، پشت و بال‌های قهوه‌ای مایل به سیاه دارد و یک لکه بزرگ تیره رنگ در کنار گردن آن دیده می شود .

منقاری صورتی با قاعده و نوک سیاه دارد ، در تابستان بیشتر قهوه‌ای پررنگ است با شکم سفید و لکه دور چشمی سفید . پرنده ماده در زمستان سطح پشتی تیره و سطح شکمی سفید با نوار سینه‌ای قهوه‌ای دارد .
معرفی اردک دم دراز
سرش سفید است با تارک ، لکه گونه‌ای و منقار تقریبا سیاه و دمی به اندازه طبیعی . در تابستان تیره‌تر است و طرح سرش مشابه پرنده نر می باشد . پرنده نابالغ شبیه ماده ولی خاکستری‌تر است ، با گلوی نسبتا قهوه‌ای . اردک دم دراز به راحتی شنا می کند و با چابکی در دریای متلاطم غوطه می زند ، تنها اردک دیگری که دم دراز دارد فیلوش است که سر تیره‌تر و جثه‌ای بزرگتر دارد و فقط در ساحل و آبهای داخل خشکی دیده می شود .

صدای این پرنده در پرواز، شبیه «آردلو-آر- آردلو» یا «او- او- آوال- وو» دیده می شود. پرنده ی نر، بسیار پرو سر وصداست.

زیستگاه این پرنده، در اغلب مناطق دریاهای شمال، توندرا و نواحی قطبی و سواحل دریاها به سر می برد. در ایران به صورت مهاجر سرگردان و در دریای خزر دیده می شود. این پرنده، در زمره ی پرندگان بسیار کمیاب در ایران به شمار می رود، بنابراین در وهله ی اول باید شناسایی دقیقی از پراکندگی آن صورت گیرد. و سپس برای حفاظتش اقدام شود.
advertising