خلاصه ای از زندگی گرگ های خاکستری

گردشگریحیات وحش

- 98/01/27
خلاصه ای از زندگی گرگ های خاکستریرنگ گرگ متغیر است ولی بطور کلی خاکستری و زرد یا قهوه‌ای مخلوط با موهای سیاه می‌باشد. به صورت یک خانواده یا گله‌ای که از چند خانواده تشکیل شده دیده می‌شود. معمولاً در روز شکار می‌کند، به ویژه صبح زود به گله گوسفندان حمله می‌کند، و گاهی هم شب ها به آغل گوسفندان حمله می‌کند.

محل زندگی گرگ ها


گرگ ها معمولاً زیر ریشه و تَنهِ درختان افتاده و یا حفرهایی که بوسیله جانوران دیگر ساخته شده بسر می‌برند، احیاناً در سوراخ کوه‌ها نیز آشیانه می‌گیرند، گرگ ها درجلگه‌ها و جنگل ها و مناطق کوهستانی دیده می‌شوند. گرگ حیوانی بسیار خطرناک است.
این گوشتخوار بسیار باهوش به صورت اجتماعی و در گروه های 20تایی زندگی می‌کند. در داخل هر گروه یک جامعه طبقاتی بخوبی تنظیم شده وجود دارد که توسط یک نر و ماده غالب هدایت و رهبری می‌شود، گروههای خانواده گرگ ها، قلمرو گسترده‌ای تا هزار کیلومتر متر مربع را اشغال می‌کنند (400 مایل مربع). اعضاء یک گروه (گله) برای ردگیری، محاصره و کشتن طعمه‌های بزرگ مثل گوزن کانادایی با همدیگر همکاری می‌کنند.از زیر گروه‌های آن می‌توان به گرگ مکزیکی اشاره کرد.
خلاصه ای از زندگی گرگ های خاکستری

بزرگترین پستاندار روی زمین


گرگ های خاکستری پس از انسان بطور طبیعی گسترده‌ترین پستانداران بر روی زمین هستند. البته امروزه به علت پیشروی انسان‌ها، گرگ ها بسیاری از مناطق زندگی قبلی خود را از دست داده‌اند.

عمر گرگ ها


گرگ های خاکستری بطور متوسط8تا 12 سال عمر می‌کنند. در حالت حفاظت‌شده آنها قابلیت زندگی تا 20سال را نیز دارند.
طول بدن اکثر گرگ های خاکستری بین 100 تا 160 سانتی‌متر، طول دمشان 30 تا50 سانتی‌متر، قد 50 تا 100 سانتی‌متر و وزنی بین 15تا 80 کیلوگرم دارند. گونهٔ مذکر معمولاً ۲۰ درصد بزرگ‌تر از گونه مونث است.
رنگ گرگ های خاکستری بطور اصلی خاکستری یا قهوه‌ای است اما می‌تواند طیف رنگی سفید تا سیاه را نیز شامل شود. نواحی شکم و گلوی گرگ ها معمولاً رنگ روشن‌تری نسبت به مابقی نواحی بدن دارد.

گرگ های خاکستری در دسته‌های 8 تا 35 تایی زندگی می‌کنند و یک آلفا (گرگ مونث) رهبری گروه را بر عهده دارد. گرگ ها توسط ایجاد بو، صدا (شامل زوزه)، حالت چهره و بدن با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.
گرگ های خاکستری زیرگونه‌های فراوانی دارند که از آن جمله می‌توان به گرگ کوهستان راکی، گرگ قطبی، گرگ مکزیکی، گرگ ژاپنی و گرگ ایرانی اشاره کرد.
advertising