آشنایی با پرنده زنگوله بال

گردشگریحیات وحش

- 97/12/14
آشنایی با پرنده زنگوله بال

مشخصات ظاهری زنگوله بال


زنگوله بال (Little Bustard) که نام علمی آن Tetrax Tetrax می باشد 43 سانتیمتر طول دارد.مورد علاقه ی شکارچیان بوده و هم اندازه قرقاول با سر کوچک گردن نسبتا بلند و مستقیم است. پرو بال پرنده ی نر، در هنگام تولید مثل به رنگ خاکستری مایل هب قهوه ای ؛ گردن گلوی سیاه وسفید، روتنه ی شنی قهوه ای و زیرتنه ی سفید خاکستری دیده می شود. در پرنده ی ماده، روتنه کمرنگ تر است و رگه رگه هایی با راه راه های عرضی سیاه قهوه ای در آن دیده می شود.

همچنین زیرتنه سفید مایل به خاکستری و نخودی، و پهلوها راه راه تیره رنگ، بدون نشانه ی مشخصی روی گردن و سر، مشاهده می شود. در بهار، پرنده ی نر، هنگام نمایش های جنسی در هوا، گردن را متورم و صاف نگه داشته و اندکی حاشیه های صورت را پف دار می کند. در زمستان ها، معمولا به صورت گروه های بزرگ دیده شده و اغلب لابلای پوشش های علفی و بوته های خود را مخفی می سازد.
صدای پرنده ی نر، در هنگام نمایش های جنسی، شبیه «پ ررررت» شنیده شده صدای بال زدنش سوت مانند است.
آشنایی با پرنده زنگوله بال

زیستگاه زنگوله بال


این پرنده در دشت های سرسبز، مزارع و کشتزارهای بزرگ به سر برده و روی زمین آشیانه می سازد. در ایران، زمستان ها به صورت مهاجر دیده شده و به تعداد اندک تولید مثل می کند.در ایران، زمستان ها به صورت مهاجر دیده شده و به تعداد اندک تولید مثل می کند.
advertising