حلزون چگونه صدف دار می شود

علمی و تکنولوژیعلمی

- 97/10/01
حلزون چگونه صدف دار می شودحلزون نوعی نرم‌تن در ردهٔ شکم‌پایان است. علت اینکه حلزون را در رده شکم‌پایان قرار داده‌اند؛ این است که در حقیقت تمام قسمت زیرین بدنش، پای آن به‌شمار می‌رود
زیست شناسان و جانورشناسان، این گونه جانوران را خانواده ی «نرم تنان» می نامند. نرم تنان صدف دار انواع بسیار گوناگونی دارند. بعضی از این جانوران دارای دو صدف یا کفه هستند و این دو صدف یا کفه به یکدیگر وصل شده اند که آنها را «دو کفه ای» نامگذاری کرده اند.

جانوران این گروه عبارتند از:
صدف ماهی
صدف خوراکی
اسکالوپ
و یکی دو نوع دیگر از نرم تنان صدف دار

بقیه ی نرم تنان فقط یک صدف دارند که گاهی از اوقات شبیه یک کاسه است و در بیشتر موارد به صورت مارپیچ درآمده است.
همین گروه اخیر هستند که جانورشناسان آنها را به عنوان خانواده ی «حلزون ها» نامگذاری کرده اند. حلزون نیز مانند سایر جانوران خانواده ی نرم تنان، صدفش را به همان شیوه ای که آنها می سازند، به وجود می آورد. صدف در حقیقت همان استخوان بندی جانور نرم تن است و جزئی از بدن او محسوب می شود و بدن نرم تن ها بوسیله ی عضله ی مخصوصی به آن صدف چسبیده است. جانور نرم تنی که در درون صدف قرار گرفته است، هیچ وقت و به هیچ وجه نمی تواند از صدف خارج شود و دوباره به درون آن باز گردد.
در ضمن، در دوره ای که جانور نرم تن روز به روز بزرگ و بزرگتر می شود و رشد می کند، حجم صدفش نیز بیشتر می شود و صدفش محکم تر خواهد شد. جنس صدف از جنس یک نوع ماده ی آهکی است و خود جانور نرم تن است که صدف خویش را می سازد.
البته لازم است این نکته را هم توضیح دهیم که خود جانور نرم تن زمانی که صدفش را می سازد، به هیچ وجه از این موضوع با خبر نیست که دارد خانه ای برای خود می سازد. در درون بدن جانور نرم تن، غده هایی وجود دارند که می توانند مواد آهکی را از آب جذب کنند و به صورت ذرات ریزی روی لبه ی داخلی صدف خویش ته نشین نمایند. همچنان که جانور نرم تن رشد می کند و بزرگتر می شود، خانه ی صدفی اش نیز بزرگتر و محکم تر می گردد.
بعضی از غده های درون بدن جانور نرم تن که سازنده ی صدف جانور هستند، دارای یک نوع ماده ی مخصوصی هستند که رنگی می باشد. به خاطر وجود همین ماده ی رنگی است که صدف بعضی از آنها ممکن است خال خال، یک رنگ یا راه راه باشد.
بیشتر انواع جانوران نرم تن در دریا زندگی می کنند و هیچ کدام از انواع صدف های دو کفه در خارج از آب به سر نمی برند. اما بسیاری از انواع حلزون ها هوا تنفس می کنند. این حلزون ها که همگی در خشکی و خارج از آب زندگی می نمایند، معمولاً در نقاط مرطوب و جنگلی پیدا می شوند.
زیست شناسان و جانورشناسان معتقدند که در دنیا بیش از 80000 نوع گوناگون از حلزون ها وجود دارد.
advertising