معرفی کامل مارمولک آگاما

خواندنیحیوانات خانگی

- 97/08/23
معرفی کامل مارمولک آگاما

مارمولک آگاما


مارمولک ها دارای نژاد و گونه های وسیعی در بین خزندگان به حساب می آیند. یکی از گونه های زیبای مارمولک، آگاما نام دارد. بیش از ۶۰ گونه از مارمولک آگاما در جهان وجود دارد که زیستگاه اصلی آنها آفریقا، آسیا، استرالیا و جنوب اروپا میباشد. در قاره آفریقا، آگاماها بیشتر تعداد جمعیت را در بین مارمولک ها دارند. آنها حیوانات بسیار انعطاف پذیر هستند که به راحتی می توانند با تغییرات محیط خود سازگاری داشته باشند و ادامه حیات خود را تضمیمن می کنند. در گذشته محدوده زندگی آگاما به قاره آفریقا محدود شده بود. هنگامی که جنگل ها در اثر تخریب، قطع درختان، خشکسالی و آتش سوزی از بین رفتند، مارمولک آگاما موفق به انطباق خود با یک زندگی در فضاهای باز شد. هنگامی که جنگل ها ناپدید شدند، آگاما موفق به انطباق با یک زندگی در فضاهای باز شد. اکثر گونه های آگاما در کوه ها، صخره های سنگی و مناطق خشک زندگی می کنند. برخی از گونه های آگاما به زندگی در مناطق روستایی و شهری عادت کرده اند. بعضی از مردم به دلیل زیبایی و جذابیت خاص این گونه، از مارمولک آگاما به عنوان حیوان خانگی نگهداری می کنند. خوشبختانه، مارمولک آگاما به عنوان گونه در حال انقراض نبوده و از تنوع و جمعیت قابل ملاحضه ای برخوردار است. شگفت زده خواهید شد که بدانید طیف وسیع مارمولک ها شامل مارمولک هایی با ۲ متر طول تا چند سانتی متر هستند و یا مارمولک هایی که در نگاه اول هیچ تفاوتی با مار ندارند. می توانید این تنوع جذاب و حیرت آور را در معرفی انواع مارمولک ها مطالعه نمایید.

آگاما نیز مانند هر حیوان و موجود جانداری، دارای مشخصات و خصوصیات منحصربفردی است که در ادامه به توضیح این موارد خواهیم پرداخت.
طول و اندازه آگاما از ۳۰ تا ۱۲۰ سانتی متر متغیر است.
مارمولک های آگاما در گروه هایی زندگی می کنند که متشکل از یک نر غالب به عنوان رئیس و رهبر گروه، تعدادی نر وابسته که مطیع نر و فرمانبردار غالب و رئیس هستند و تعداد زیادی از ماده است.
رهبری و ریاست در گروه از طریق مبارزه انجام می شود. مارمولک نر غالب دارای امتیازات خاصی است. او می تواند با تمامی ماده ها جفت گیری کند و بهترین مکان برای استراحت از آن او خواهد بود.
مارمولک آگامای رئیس بدنی روشن خواهد داشت. رنگ رئیس گروه دارای بدنی با رنگ آبی و رنگ سر مارمولک، قرمز یا زرد رنگ خواهد بود.
به دلیل تنوع رنگ در رئیس گروه، به آنها مارمولک رنگین کمانی نیز گفته می شود.
رنگ بدن مارمولک آگاما بستگی به جنس و موقعیت آن در گروه دارد. همه مارمولک های ماده، سبز یا قهوه ای هستند. رنگ آگامای های تابع نر رئیس، قهوه ای، خاکستری، قرمز، آبی یا زرد هستند.
تغذیه مارمولک آگاما از حشرات است. مارمولک برای شکار حشرات خود را به بی حرکتی و سکون مطلق می زند و زمانی که حشره به او نزدیک می شود، به سرعت حشره را شکار می کند.
حشرات را با استفاده از زبان دراز و چسبنده ای که دارد شکار می کند. مارمولک آگاما معمولا مورچه ها، جیرجیرک ها، کرم ها و عنکبوت ها را می خورد.
افرادی که حیوان خانگی آنها مارمولک آگاما است، منزلی عاری از حشرات و آفات را خواهند داشت. زیرا غذای مارمولک تمامی این حشرات و آفات مزاحم است.
مارمولک آگاما همچنین دانه ها، انواع توت ها، میوه ها و تخم پرندگان و دیگر مارمولک ها را نیز می خورد.
شکارچیان اصلی مارمولک های آگاما، مارها هستند.
فصل جفت گیری در آگاما ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با شرایط آب و هوایی دارد. جفت گیری پس از فصول بارانی اتفاق می افتد. زیرا بعد از باران میزان حشرات افزایش یافته و وجود غذای فراوان برای آگامای ماده از اهمیت بالایی برخوردار است.
از ماه ژانویه تا سپتامبر، آگامای ماده بین ۲ تا ۲۰ تخم را آزاد می کند.
مارمولک آگاما برای قرار دادن تخم های خود محلی شنی و مرطوب را انتخاب می کند. زمین را ۵ سانتی متر کنده و سپس اقدام به تخم ریزی میکند.
مارمولک آگاما می تواند سال های طولانی را در طبیعت زنده بمایند. طول عمر آگاما ۲۵ تا ۲۸ سال است
advertising