چشم گرد تنبل دوست داشتنی ترین حیوان سمی آسیا

گردشگریحیات وحش

- 97/08/09
چشم گرد تنبل دوست داشتنی ترین حیوان سمی آسیاچشم‌گرد تنبل (slow lorises) یا اسلولوریس گروهی از چندین گونه از خیس بینیان است که زادگاه آن بیشتر مناطق جنوب شرقی آسیا و سریلانکا است. این حیوان به ویژه از بابت حرکات آرام و چشمان درشت خود شهرت دارد.
اطلاعات چندانی در مورد لوریس تنبل وجود ندارد؛ این نخستیان، حرکات کندی دارند و اغلب در شب به فعالیت می‌پردازند، همین موضوع باعث شده است یکی از گونه‌های جدید آنها از گونه‌های پیشین تفکیک نشده و تاکنون ناشناخته باقی بماند؛ این گونه جدید نیز برای محافظت از خود و فرزندانش در برابر شکارچیان سمی را ترشح می‌کند که کشنده است.
لوریس تنبل یکی از معدود پستاندارانی است که می‌توانند زهر ترشح کنند؛ غده‌های تولید زهر در زیر بغل حیوان قرار گرفته و او می‌تواند با دست کشیدن به آنها به این سلاح کشنده دست پیدا کند؛ او دندان‌های پیش خود را به این سم آغشته می‌کند و هنگامی که احساس خطر کند از آن برای گاز گرفتن شکارچی استفاده خواهد کرد؛ این سم می‌تواند باعث شوک حساسیتی و حتی مرگ شود.
محققان می‌گویند این حیوان احتمالاً برای شکار نیز از این سم استفاده می‌کند؛ حیوان ماده هنگامی که می‌خواهد فرزندان کوچک خود را برای جستجوی غذا ترک کند، آنها را برای اینکه از حمله شکارچیان در امان بمانند به این سم آغشته می‌کند.
با این حال قاچاق این حیوان دوست‌داشتنی و علاقه به نگهداری از آن به عنوان حیوان خانگی گونه‌های متعددی از لوریس تنبل را در معرض خطر انقراض قرار داده است؛ نگهداری از این حیوانات در شرایط نامناسب یا کشیدن دندان‌های پیش آنها توسط قاچاقچیان باعث از بین رفتن تعدادی از این حیوانات پس از صید شدن می‌شود؛ محققان امیدوارند با شناخت بهتر این گونه‌ها بتوانند شرایط زیست‌محیطی بهتری را برای لوریس تنبل فراهم کنند.
advertising