اصول روش نگهداری ماهی گوپی در آکواریوم

خواندنیحیوانات خانگی

- 98/12/04
اصول روش نگهداری ماهی گوپی در آکواریومماهی گوپی یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین ماهی های آکواریومی است. این ماهی ها، آرام و ارزان هستند و نگهداری از آن ها بسیار آسان است. ماهیان گوپی متعلق به نقاط گرم سیری و آب های شیرین آمریکای جنوبی هستند. این نوع ماهی دارای 300 نوع مختلف از نظر رنگ، اندازه و شکل دم هستند. این ماهی ها با نام های مختلفی از جمله ماهی رنگین کمان و ماهی میلیون نیز شناخته می ‎شوند. در این مطلب به ارائه تمامی نکات در زمینه نگهداری و تغذیه این نوع ماهی خواهیم پرداخت.

خلقیات و رفتار ماهی گوپی


ماهی گوپی نوعی ماهی سازگار با سایر انواع ماهی ها است و علاقه مند به زندگی در کنار سایر ماهی ها می ‎باشد. این ماهی از نظر جنب و جوش بسیار فعال بوده و دائما در حال حرکت می ‎باشد. معمولا نوع ماده این ماهی با حرکت دادن باله ها و دم خود ، نوع نر خود را تحت تاثیر قرار می ‎دهد. در صورتی که ماهی گوپی شما دائما در حال پنهان کردن خود در داخل آکواریوم است، این امر می ‎تواند نشان دهنده وجود استرس و یا بیماری در آن باشد.

انواع مختلف ماهی های گوپی


همانطور که قبلا گفته شد ، ماهی های گوپی در انواع و رنگ های مختلفی می‎ باشند. در طبیعت نوع ماده ماهی های گوپی معمولا به رنگ خاکستری و نوع نر آن ها دارای نوار های رنگی و لکه های رنگ در باله و دم خود هستند. نوع نر این ماهی ها معمولا از نوع ماده این نوع ماهی کوچک تر هستند. نوع نر این ماهی چیزی حدود 1.5 تا 3.5 سانتی متر و نوع ماده آن ها چیزی حدود 3 تا 6 سانتی متر هستند و بنابراین تشخیص نوع نر این نوع ماهی از نوع ماده آن کار بسیار آسانی می ‎باشد.

رنگ ماهی های گوپی


این ماهی ها از آن جایی که دارای تنوع رنگی بسیار بالایی هستند به عنوان ماهی رنگین کمان شناخته می ‎شوند . معمولا قسمت بالایی این ماهی ها دارای رنگ کم رنگ تر و قسمت پایینی بدن آن ها دارای رنگی روشن تر است و همچنین لازم به ذکر است که برخی از گونه های این ماهی دارای سلول هایی فاقد رنگ بوده و نور را منعکس می ‎کنند که این ویژگی باعث ایجاد جلوه ای چشمگیر در آن ها می ‎شود.
اصول روش نگهداری ماهی گوپی در آکواریوم

طرح رنگی بدن ماهی های گوپی


برخی از این ماهی ها دارای رنگی یکنواخت و برخی دیگر دارای الگو های رنگی خاصی در بدن خود هستند.

برای مثال :
برخی از آن ها دارای رنگ متفاوتی در قسمت دم و سر خود هستند.
بعضی از آن ها دارای نوار های رنگی بر روی تنه و باله های خود هستند.
برخی دارای نقاط ریز و درشت شبیه به چمن بر روی بدن خود هستند.
برخی دارای نقاطی شبیه به نقاط سیاه بدن پلنگ ها هستند.
برخی دیگر دارای لکه های نا منظم متصل شده به هم همانند موزائیک هستند.

شکل دم ماهی های گوپی


دم این ماهی دارای تنوع مختلفی از قبیل مثلثی شکل ، شمشیری شکل، گرد، نیزه ای و غیره می ‎باشد.

زیستگاه ایده آل و شرایط لازم برای آکواریوم


از آن جایی که این ماهی ها متعلق به آب های شیرین آمریکای جنبوبی هستند ، مهم است که شرایطی نزدیک به زیستگاه طبیعی این ماهی ها را در آکواریوم ایجاد کنید . همانند هر ماهی دیگری وجود فیلتر تصفیه آب مناسب در کواریوم از اهمیت بالایی برای نگهداری این نوع ماهی ها برخوردار است . اندازه ایده آل آکواریوم برای این ماهی ها اندازه 18 لیتر به بالا می ‎باشد و دمای مورد نیاز برای نگهداری ماهی های کوپر در آکواریوم نیز دمای بین 75 تا 82 درجه سانتی گراد است و بنابراین وجود سیستم گرم کننده آب آکواریوم و دما سنج در آن بسیار ضروری می ‎باشد . pH ایده آل آب برای پرورش ماهی گوپی نیز pH بین 7.0 تا 7.2 می ‎باشد. وجود فیلتر نیز از اهمیت بالایی برای نگهداری این ماهی ها در آکواریوم برخوردار است و اندازه و نوع آن بسته به اندازه اکواریومتان می ‎باشد اما با این وجود مهم است که بدانید آیا تنها قصد نگهداری از این ماهی را دارید و یا خواستار پرورش آن ها نیز هستید.

گیاهان موجود در آکواریوم


آکواریوم خود را با تعداد زیادی گیاه زنده ، سنگ و بستر مناسب تزئین کنید. گیاهان ایده آل برای نگهداری از ماهی های کوپر گیاهان شمشیر و آمازون هستند. نوع بستری که برای آکواریوم خود انتخاب می‎کنید کاملا به ترجیح شخصی خودتان بستگی دارد زیرا ماهی های گوپی بیشتر در قسمت میانی و بالایی آکواریوم قرار می‎ گیرند.

نگهداری از آکواریوم


از استفاده از گیاهان زیاد در آکواریم خود خودداری کنید ؛ به این ترتیب مواد غذایی به راحتی توسط ماهی ها مکیده می ‎شوند . بهتر است از گیاهان شناور مانند جاوا ماس استفاده کنید زیرا این گیاه به تصفیه آب آکواریوم نیز کمک می ‎کنند . همانطور که قبلا اشاره شد ، پنهان شدن ماهی در بین گیاهان موجود در آکواریوم نیز نشان دهنده موجود استرس در آن است . صرف نظر از تنظیم فیلتر آکواریوم، تمیز کردن هفتگی آکواریوم (چیزی حدود 25% آب آکواریوم) ضروری می ‎باشد.

حجم آکواریوم مناسب برای نگهداری ماهی گوپی


گوپی ماهی ها جزو ماهی های کوچک هستند بطوریکه در یک فضای کوچک می تواند زندگی کنند به همین علت در صورت نبود فضای کافی احتیاجی به آکواریم بزرگ نیست. برای اطمینان بیشتر بهتر است از قاعده کلی یک گالن آب برای یک اینچ از ماهی استفاده کنید تا آب و فضای کافی برای گوپی ماهی های خود فراهم کرده باشید.

ماهی های مناسب برای نگهداری در کنار ماهی گوپی


بهترین هم خانه برای ماهی های کوپی جنس مخالف ماهی های کوپی می ‎باشند اما با این حال اگر تمایل به نگهداری از نوع زیبا تر این ماهی را دارید ، نوع نر آن را انتخاب کنید . به طور کلی شما می ‎توانید در هر 7.5 لیتر آب آکواریوم 1 عدد کوپی نگهداری کنید. سایر آبزیانی که ماهی های گوپی با آن ها سازگاری دارند عبارتند از : ماهی مولی ، پلاتیز ، گورامیس ، تتراس و کوریدوراس. همچنین در صورت تمایل به نگهداری از سایر انواع آبزیان بهتر است این ماهی ها را در کنار غورباقه های آفریقایی نگهداری کنید . از نگهداری ماهی گوپی در کنار کوسه های دم قرمز ، بارب ها و تتراس های وحشی خودداری کنید.

رژیم غذایی ماهی های گوپی


غذاهای مصرفی ماهی گوپی بستگی به محیط طبیعی و آناتومی آن ها دارد . گوپی ها هم گیاه خوار هستند و هم گوشت خوار اما آدم خوار نیستند . رژیم اصلی غذایی آن ها شامل پوسته ماهی با کیفیت است و پس اطمینان حاصل کنید محصولی را برای تغذیه ماهیان خود انتخاب کنید که سرشار از پروتئین بوده و پر کننده نباشد . برای اطمینان از این امر کافیست ترتیب مواد تشکیل دهنده بر روی برچسب غذای ماهی را بررسی کنید و از غداهایی که دارای حجم بالایی از گندم و سویا هستند خودداری کنید. فقط از یک نوع غذا برای تغذیه ماهی خود استفاده نکنید زیرا این امر به کمبود مواد مغذی بدن ماهی منجر می ‎شود . برای ایجاد تنوع در غذای مصرفی ماهیان خود، از کرم های خونی و غذاهای یخ زده مانند میگو استفاده کنید . این ماهی ها همچنین از سبزیجاتی مانند نخود فرنگی، کاهو و خیار نیز تغذیه می ‎کنند . شما باید ماهی گوپی خود را یک یا دو بار در روز تغذیه کنید و از ریختن مقدار ماده غذایی بیشتر از ظرفیت ماهی خود خودداری کنید. تغذیه بیش از حد ماهی منجر به ایجاد مشکلات مختلف در سلامت ماهی و کیفیت آب آکواریوم می‎شود. با رعایت قوانین فوق، دیگر ماده غذایی اضافی در آکواریوم ته نشین نخواهد شد، با این حال در صورت ته نشین شدن آن ها، بهتر است با استفاد از توری آن ها را از آکواریوم دراورید.

پرورش ماهی های گوپی


روش های مختلفی برای پرورش ماهی های گوپی وجود دارد. گوپی ها با ایجاد تخم ، تولید مثل می ‎کنند. به این معنی که ماده ها ماهی را درون بدن خود ، درون تخم پرورش می ‎دهند . بچه ماهی ها از کیسه تخم برای تغذیه استفاده می‎ کنند . رابطه جنسی این نوع ماهی ها پس از رسیدن بلوغ جنسی (بین 3 تا 5 ماه) بسیار آسان است و نر ها قادر به شناسایی ماده باکره و یا باردار هستند . ماهی نر با ماده ارتباط کوتاهی برقرار می ‎کند و لقاح زمانی اتفاق میافتد که او بسته ای از اسپرم معروف به اسپرماتوفور را به ماده منتقل می ‎کند و سپس این بسته به هزاران اسپرم تقسیم شده و در نهایت ماده تعداد زیادی بچه ماهی به دنیا خواهد آورد . از زمان لقاح تا ایجاد جنین معمولا 4 تا 5 روز زمان به طول می‎انجامد. دوره حاملگی ماهی گوپی بین 21 تا 30 روز است. این امکان وجود دارد که شما بتوانید چشم نوزاد را از طریق پوست شفاف ماهی ماده مشاهده کنید. در صورتی که شما هر دو نوع ماهی گوپی را در آکواریوم خود نگهداری کنید، آن ها مرتبا با یکدیگر لقاح انجام داده و تولید مثل می ‎کنند . شما می ‎توانید این ماهی ها را در آکواریوم مخصوص پرورش ماهی نگهداری کنید تا از شرایط مناسب برای تولید مثل برخوردار شوند. در این صورت قسمت پایین مخزن را خالی نگه دارید و از گیاهانی مانند خزه جاوا استفاده کنید.

بهترین نسبت نر به ماده گوپی ماهی ها برای نگهداری


چنانچه هدفتان تکثیر ماهی گوپی نیست و برای سرگرمی آنها را داخل آکواریوم نگه داشته اید توصیه می کنیم تمام گوپی ها را نر انتخاب کنید چون نرها رنگارنگ تر از ماده ها هستند و فضای آکواریوم شما را زیباتر می کنند اما اگر قصد نگه داشتن هر دو جنس از گوپی را دارید بهتر است بدانید که از چه نسبت نر به ماده استفاده کنید. توصیه کارشناسان در این مورد اینگونه است که برای گوپی حداقل از نسبت 1:2 نر به ماده استفاده شود.

مثلا:
1 نر و 2 یا بیشتر از ماده
2 نر و 4 یا بیشتر ماده

بیماری های شایع ماهی گوپی


- ماهی گوپی ، ماهیانی بسیار سخت هستند اما با این حال ممکن است دم بلند آن ها در معرض عفونت های قارچی قرار بگیرد.
- بیماری ایچ نیز در بین ماهیان گوپی شایع است . این یک بیماری است که در آن نقاط سفید رنگی بر روی پوست ماهی ایجاد می ‎شود که برای درمان آن از داروهای مخصوص در فروشگاه های حیوان خانگی استفاده کنید.
- پوسیدگی باله و دم و پارگی آن ها نیز در میان این ماهی ها شایع است که با استفاده از دارو های مخصوص نیز می ‎توانید این بیماری را مداوا کنید.

برای کاهش خطر ابتلا ماهی کوپی به بیماری های مختلف اقدامات زیر را انجام دهید :


- شرایط آب را بهینه نگهدارید.
- تغییرات منظم و بررسی های لازم را مرتبا انجام دهید.
- قبل از اضافه کردن هر چیزی به آکواریوم خود ، به خوبی آن را شستشو دهید.
- سطح استرس ماهیان خود را پایین نگهدارید.
- از رژیم غذایی متنوعی برای ماهیان خود استفاده کنید.
- از نگهداری تعداد زیادی از ماهی در کنار ماهی های گوپی خودداری کنید.
advertising