کوی ماهی خاص و زیبا

خواندنیحیوانات خانگی

- 97/08/20
کوی ماهی خاص و زیبا

کوی ماهی ابریشمی


زیستگاه طبیعی ماهی کوی ژاپن است.(نیشیکیگوی) نامی است که مردمان ژاپن برای ماهی کوی انتخاب کرده اند. این اسم به معنای ماهی رنگارنگ ابریشمی می باشد. تحقیقات نشان داده است که زیستگاه اولیه این ماهی آسیای مرکزی بوده است.صد ها سال پیش این ماهی با نام ماهی ماگوی در کشور ایران وجود داشته است و به عنوان کالای صادراتی خوراکی به کشورهای ژاپن، چین و اروپای غربی صادر می شده است.
اقدام به تکثیر ماهی کوی برای اولین بار در کشور ژاپن صورت گرفت. تا زمانی که این ماهی به عنوان منبع خوراکی تکثیر می شد، تنها رنگ قهوه‌ای آن تولید می شد و به ندرت کوی آبی یا قرمز در میان این ماهی ها دیده می شد. زمانی که تکثیر ماهی کوی به عنوان ماهی زینتی آغاز شد، تکثیر کوی قرمز و سفید مورد توجه بسیار قرار گرفت. بهتر است بدانید که بیش از صد نوع از ماهی کوی امروزه در جهان تکثیر می شوند که تنوع آن ها در رنگبندی بدن آنها است. همچنین گونه های غیر معمول این ماهی نیز امروزه در کشور آلمان تکثیر می شود.
کوی ماهی خاص و زیبا
آکواریوم ایده آل برای ماهی کوی آکواریومی است با حداقل حجم ۲۰۰ لیتر، همراه با کف شنی و حاوی گیاه باشد. ماهی کوی به ریشه گیاهان صدمه وارد می‌کند. مشاهده شده است که این ماهی در اطراف ریشه گیاهان حفره‌هایی را ایجاد می کند تا خود را به ریشه گیاه برساند. لذا لازم است که اطراف ریشه گیاهان با تخته سنگ پوشانده شود تا از ریشه‌ها محافظت شود. نکته جالب در مورد خصوصیات ماهی کوی این است که این ماهی می تواند در دمای ۱درجه تا ۳۰ درجه سانتی گراد به راحتی زندگی کند. باید در نظر داشته باشید که این ماهی تا ۸۰ سانتی متر رشد می کند. ماهی کوی در شرایط طبیعی تا ۲۰۰ سال عمر می کند. اما در آکواریوم تنها ۲۵ تا ۳۵ سال عمر می‌کند.
ماهی کوی نر را با توجه به قسمت گود در میان باله مخرجی می توان از نوع ماده تشخیص داد. ماهی کوی در هر بار تخم‌ریزی در حدود ۱۰۰۰ عدد تخم تولید می‌نماید. لاروها پس از ۶ روز از تخم خارج می شوند. لازم است که لاروها با غذاهای زنده تغذیه شوند. پس از ۸ ماه سطح بدن ماهی کوی رنگ پیدا می‌کند. ماهی کوی را می‌توان با انواع غذاهای خشک تغذیه نمود. بهتر است که این ماهی با سایر هم نوعان خود در یک محفظه آب نگهداری شود.
advertising