نحوه درست کردن غذای دریایی ماهی گردبیج

آشپزی و خوراکیغذای دریایی

- 97/09/30
نحوه درست کردن غذای دریایی ماهی گردبیجماهی گردبیج از غذاهای سنتی گیلان است.

مواد لازم جهت درست کردن غذای دریایی ماهی گردبیج


ماهی سفید بزرگ :1 عدد
سبزی‌های معطر: نعناع، خنش (خلواش), چوچاق _ یک دسته
رب انار : 2 قاشق غذاخوری
مغزگردو :200 گرم
نمک و فلفل و گلپر : به اندازه کافی

طرز تهیه غذای دریایی ماهی گردبیج


1.مغز گردو را با سبزی می سائیم یا چرخ می کنیم، مغز گردو و سبزی را با رب انار و گلپر و نمک و فلفل مخلوط می کنیم. آنگاه روی سطح ماهی ک می کارد می کشیم. باله‌های ماهی را با قیچی می گیریم، داخل گوش‌های ماهی را خالی می کنیم.
2.شکم ماهی را یک چاک کوچک می‌دهیم، محتویات شکم ماهی را خارج می کنیم. بعد ماهی را تمیز می شوئیم و می گذاریم در صافی بماند تا آبش برود. سپس داخل شکم ماهی را از مایه مغز گردو و سبزی که حاضر کرده‌ایم پر می کنیم.
3.دو لبه شکم ماهی را جفت می کنیم و با نخ و سوزن بخیه می‌زنیم. سپس سر و دم ماهی را بهم می‌آوریم و ماهی را گرد کرده در یک قابلمه مناسب قرار می دهیم و زیر و روی آن آتش زغال ریخته و ماهی را در حرارت ملایم می‌پزیم.
4.امروزه این خوراک ماهی را نیز می توان در فر به طریق آسان تر طبخ نمود. یعنی بعداز آنکه شکم ماهی را پر کردیم و دوختیم سینی فر را کمی چرب می‌کنیم، کمی آرد می‌پاشیم و ماهی را از پهلو روی سینی قرار می‌دهیم.
5.در طبقه وسط فر با حرارت 350 درجه به مدت یکساعت و نیم می‌پزیم. در این فاصله مقداری سس متشکل از آب انار و یک قاشق کره آب کرده و زعفران روی آن می‌دهیم تا ماهی خوشرنگ شود.
advertising