تغذیه ایگوانای سبز آمریکایی

گردشگریحیات وحش

- 97/10/27
تغذیه ایگوانای سبز آمریکاییایگوانای سبز بومی مرکز و جنوب آمریکا، مکزیک و پاراگوئه است. ایگوانا گیاه خوار بوده و بیش از پنجاه گونه گیاهی را به عنوان خوراک مصرف می‌کنند. بعضی از ایگواناها، شناگرهای بسیار ماهری هستند و تا سی دقیقه می توانند زیر آب باشند!خوراک مناسب برای ایگوانا شامل انواع سبزی ها، گیاهان و میوه هاست و همیشه باید آب تازه در اختیار داشته باشد. ایگوانا تشخیص نمی دهند که چه غذایی برای شرایط بدنیشان مناسب تر است، به همین دلیل بایستی تنوع در خوراکشان را مورد توجه قرار داد تا تمامی نیازهای آنها تامین گردد.
تغذیه ایگوانای سبز آمریکایی
برخی از ایگواناها برای تغییر غذا از خود مقاومت نشان می دهند، به همین دلیل توصیه می شود از سن کم به انواع مواد غذایی مناسب عادت داده شود. افرادی معتقدند ایگواناها فقط گیاه خوارند و برخی دیگر اعتقاد دارند که ازجانورهای ریز نیز در جیره غذایی شان استفاده می‌کنند. استفاده از غذای خشک مخصوص سگ و گربه برای ایگوانا اصلا کار درستی نیست و می تواند موجب مشکلات گوارشی و کلیوی در حیوان شود.سیستم گوارش ایگوانا بر مبنای عملکرد باکتری‌ها کار می‌کند که موجب شکستن فیبرهای گیاهی شده و امکان هضم آنها را پدید می آورد.
سرعت رشد در بچه ایگواناها بسیار زیاد است و اگر خوراک مناسب و متعادل در اختیارشان قرار داده نشود، با مشکلات مختلف از جمله نرمی استخوان مواجه می شوند که بسیار آزار رسان است. رسانیدن مواد معدنی کافی به خصوص کلسیم و فسفر از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه داشت.بهترین غذا برای ایگواناها، مخلوطی از سبزی های تازه است. این سبزی ها را می توان با اضافه کردن پودرکلسیم غنی نمود. در اکثر فروشگاه های مخصوص حیوانات، مکمل های تغذیه ای برای ایگوانا در دسترس است که استفاده کردن از آنها می تواند مفید باشد. توجه داشته باشید در صورتی که آفتاب مناسب برای آنها محیا باشد، نیازی به اضافه کردن ویتامین د وجود ندارد.

بچه ایگواناها دست کم روزی دو بار غذا می خورند که بهتر است شامل قطعات ریز بوده و در ظرفی با گودی کم در اختیارشان قرار داده شود. از سوی دیگر استفاده از خوراک های آماده مخصوص کودکان (انسانی) از نمونه هایی که فاقد مواد نگهدارنده، شکر و با سدیم کم هستند می تواند مناسب باشد. معمولا روزهای اول به سختی خوراک می خورند و بایستی با سرنگ و به آرامی به آنها غذا خورانید.
ایگوانای بالغ روزی یکبار خوراک می خورد و پیشنهاد می شود مواد غذایی به قطعات کوچک تقسیم شده و در یک ظرف مناسب قرار داده شوند. اطمینان از وجود آب تازه در ظرف مناسب از مهمترین مسائل تغذیه ای است. البته هرچه اندازه ایگوانا بزرگتر می شود، بهتر است ظرف آب نیز بزرگتر شود چون بعضی وقت ها علاقه به حمام کردن در ظرف آب خود دارد!
احتمال دارد ایگواناها مدفوع خواری کنند که این مورد جهت تامین باکتری های مورد نیاز دستگاه گوارش صورت می گیرد و غیر عادی نیست. باید توجه داشت که تامین نور مناسب ( دوازده ساعت در شبانه روز) و با کیفیت ( آفتاب مستقیم نه از پشت شیشه)، دمای مورد علاقه (26 تا 32درجه سانتیگراد) و رطوبت کافی (60 درصدتا80 درصد) به اندازه تامین خوراک مناسب، در رشد و سلامت آنهااهمیت دارد.

میزان ماده غذایی در یک مخلوط مناسب برای ایگوانای سبز بدین صورت می باشد


گروه اول: دسته سبزها (25درصد تا 40درصد حجم غذای روزانه): کاسنی سالادی (آندیو)،یونجه، برگ گل کلم، اسفناج، جعفری و در مرحله دوم کاهو و سبزی های خودرو.

گروه دوم: غده ها و دانه ها و صیفی‌ها (25درصد تا40درصد حجم غذای روزانه): نخود سبز، هویج، لوبیا سبز، کدوسبز، قارچ، شلغم و در تابستان ها کمی کدوحلوایی، آووکادو و بامیه.

گروه سوم: میوه ها (10درصد حجم غذای روزانه): گلابی، هلو، توت فرنگی، پرتقال، انگورفرنگی، کیوی، انبه، موز، طالبی و گرمک بهترین‌ها هستند البته کمی زغال اخته، تمشک و سیب هم قابل استفاده است. هسته تمام میوه ها حتما بایستی از آنها جدا شده و دور انداخته شوند.

گروه چهارم: خوراک های آماده (5درصد تا 10درصد حجم غذای روزانه): از نمونه های فاقد نگهدارنده و فاقد منابع حیوانی مخصوص ایگوانا، ماکارونی پخته شده و نان گندم کامل.
advertising