معرفی وزغ کویری بومی سمنان

گردشگریحیات وحش

- 97/10/25
معرفی وزغ کویری بومی سمنان

مشخصات وزغ کویری


وزغ کویری با نام علمی Bufo Kavirensis، در خانواده وزغ‌ها، راسته دوزیستان بی‌دم و رده دوزیستان قرار می‌گیرد. این نوع از وزغ، در سال 1976 توسط «آندره» و «نیلسون» (دو زیست‌شناس سوئدی از دانشگاه گوتنبرگ) که مأموریت تحقیق بر روی دوزیستان ایران را داشتند، در کنار چشمه سفیدآب پارک ملی کویر سمنان یافت شد.

گونه ای از بوفو با اندازه متوسط دارای پوزه ای کشیده حاشیه فوقانی ان در نیمرخ به طرف جلو برامده پرده صماخ بیش از نصف اندازه چشم قطر افقی ان 47 تا 57 و قطرعمودی ان 50 تا 64 قطر افقی چشم . غدد پاروتوئید به طور قابل ملاحظه ای برآمده طولش تقریبا" دو برابر عرض آن پوست پشت بدن در نرها دارای زگیل های زیاد و بزرگ و در ماده ها کمتر طرفین جانبی بدن در هر دو جنس صاف یا تقریبا"صاف برامدگی مچ پا صاف تنها یک برامدگی (توبرکول ) در پایه چهارمین انگشت (پای عقب ) نرها به طور یکنواخت قهوه ای مایل به خاکستری ماده ها دارای لکه های پشتی تیره تر هر کدام از کله ها تقریبا" به اندازه چشم و از یکدیگر مجزا نوک انگشتان اندامهای حرکتی (دستها و پاها ) به رنگ روشن .
معرفی وزغ کویری بومی سمنان

زیستگاه وزغ کویری


وزغ کویری ( Kavir Toad) معمولا در نواحی استپی، جنگل‌ها، مرداب‌ها یافت می‌شوند و در مناطقی با زمین‌های مسطح نمکی، تپه‌های سنگی یا توده‌های شنی و شیب‌های صخره‌ای کوهستان و چشمه‌های لب‌شور زندگی می‌کنند.وزغ کویری، بومی ایران است و بیشتر در کویر مرکزی، مناطق حفاظت شده و پارک ملی کویر سمنان یافت می‌شود. لازم به ذکر است که این گونه از وزغ با وجود آسیب‌پذیری فراوان، در گروه گونه‌های غیر حمایت شده است و هم‌اکنون در ایران در خطر انقراض قرار دارد.
advertising