طاووسک پرنده زیبای آبی رنگ

گردشگریحیات وحش

- 97/10/16
طاووسک پرنده  زیبای آبی رنگطاووسک که نام علمی آن Porphyrio Porphyrio است پرنده‌ای است که با وجود فراوانی نسبی آن ، بومی نواحی خاصی از ایران است . در سالهای اخیر به سبب تخریب نیزارهای محل زیست و شکار بی رویه این پرنده، جمعیت طاووسک ( Purple Gallinule) کاهش چشمگیری پیدا کرده و به گونه ای که بر اساس آخرین اعلام اداره کل محیط زیست استان گیلان این پرنده در زمره پرندگان در معرض خطر انقراض قرار گرفته، شکار آن ممنوع است و باید تحت برنامه های حفاظتی مناسبی قرار گیرد.
طاووسک پرنده  زیبای آبی رنگ

مشخصات ظاهری طاووسک


طاووسک 47 سانتیمتر طول دارد و حدودا دو برابر چارخو است، با منقار و سپر بزرگ قرمز رنگ؛ که کاملا پیشانی را پوشانده است. رنگ بدن آبی اب جلای سبز، پاها قرمز انگشتان بلند و کشیده پوشپرهای زیر دم سفید است و روی سینه و گلو، جلای فیروزه ای دارد. پرنده ی نابالغ، آبی مایل به خاکستری و گلو و دو طرف سر خاکستری است. از نی ها بالا رفته و غالبا در حاشیه ی نیزارها و روی پوشش گیاهی در حال حرکت و جستجوست. در پرواز پاهای دراز و قرمزش را آویزان نگه می دارد.

زیستگاه طاووسک


این پرنده در تالاب های با نیزارهای وسیع و حاشیه ی دریاچه های با پوشش گیاهی انبوه به سر برده و در نیزارها آشیانه می سازد. در ایران بومی و نسبتا فراوان است؛ اما عمدتا در تالاب های شمال، دریاچه ی هامون و تالاب های فارس دیده می شود.
advertising