دودوها و علت انقراض آنها

علمی و تکنولوژیعلمی

- 97/09/28
دودوها و علت انقراض آنهااحتمالا خیلی از شما نام پرنده دودو را شنیده اید، ولی حتما از درخت دودو چیزی نمی دانید. پرنده دودو یکی از شناخته شده ترین گونه های منقرض شده حیوانات در دنیاست که اگر از هر زیست شناسی درباره اش بپرسید، حرف های زیادی از آن برایتان خواهد داشت. این حیوان، پرنده بومی جزیره موریس بود که آخرین گونه اش در سال 1681 میلادی کشته شد.
منقار قلاب مانند دودو ، توده چربی در قسمت تحتانی جانوری به همراه پرهای فر خورده و پف كرده بود ، همگی تصویری از پرنده ای چاق و خپل را ارائه می كند كه به راحتی میتوانسته شكار انسانهای گرسنه شود .
سالهای پس از آن كه علاوه بر پرتغالی ها ، هلندی ها نیز در این جزیره سكنی گزیدند. جمعیت این پرنده به طرز مشكوكی كاهش یافت تا اینكه ??? سال پس از اولین ملاقات در سال ???? آخرین جمعیت این گونه به صورت اسرار آمیزی ناپدید شد.
دودوها در فصلهای مرطوب و پرباران به صورت گسترده ای از میوه گیاهان تغذیه می كردند و چربی زیادی در بافتها خود به ویژه توده چربی قسمت انتهایی بدن ذخیره می كردند تا بتوانند، فصلهای خشك را كه غذا به سختی یافت می شود، پشت سر بگذارند، وزن پرنده در طی دوره پر باران به 25 كیلوگرم نیز می رسیده است
برخلاف ظاهر فربه دودو(Raphus cucullatus) ، پاهای قوی جانور این امكان را به او میداده تا بتواند با سرعت زیادی بدود علاوه بر آن منقار قوی و قلاب مانند جانور كه برای تغذیه از دانه و میوه گیاهان تكامل یافته بود به عنوان ابزاری مناسب برای مقابله با انسانها و جانوران به كار گرفته می شده پس این تصور كه دودو پرنده ای ابله و شكاری راحت است، تصور نادرستی بوده . ظاهر پرنده نیز نتیجه اكولوژی جزیره و عدم وجود صیادان است كه در طی میلیونها سال تكامل ، ظاهری خپل و بی نیاز از پرواز را ایجاد كرده است .
دودوها در فصلهای مرطوب و پرباران به صورت گسترده ای از میوه گیاهان تغذیه می كردند و چربی زیادی در بافتها خود به ویژه توده چربی قسمت انتهایی بدن ذخیره می كردند تا بتوانند، فصلهای خشك را كه غذا به سختی یافت می شود، پشت سر بگذارند، وزن پرنده در طی دوره پر باران به 25 كیلوگرم نیز می رسیده است !
شكل ظاهری جانور باعث شد تا جانور شناسان در ابتدا دودو را در رده پرندگان دریایی مانند آلباتروس و پلیكانها قرار دهند اما آنالیز توالی DNA موجود در بقایای استخوان این جانور مشخص كرد كه دودو ها رابطه بسیار نزدیكی با كبوترها دارند و همین باعث شد آنها را در رده كبوترشكلان (Columbiformes) طبقه بندی كنند .

پرندگان دودو چگونه منقرض شدند


سرنوشت این پرندگان بسیار غم انگیز است. چرا که تقریبا تمامی دودوها توسط بازدیدکنندگان اروپایی شکار شدند! این پرندگان بسیار کند و البته شجاع بودند و از انسان ها نمی ترسیدند. به همین خاطر به راحتی در دسترس بازدیدکنندگان جزیره قرار گرفتند. متاسفانه ملوانان بسیاری تا پا در ساحل این جزیره می گذاشتند به راحتی این پرندگان را از زمین بلند می کردند و با چاقوی خود آن ها را می کشتند. پرنده دودو کاملا به انسان اعتماد داشت، چرا که تا به حال هیچ موجودی در جزیره آن ها را اذیت و آزار نکرده بود. اما این تمام ماجرا نیست.
چیز دیگری هم وجود داشت که تاثیر بیشتری در انقراض این گونه منحصر به فرد داشت. حیوانات شکارچی که این ملوانان با خود وارد جزیره کردند، یعنی موش های بزرگ، گربه ها و خوک های وحشی از جمله دلایل اصلی نابودی پرنده دودو در جزیره موریس است. این موجودات رفته رفته در جزیره بیشتر شدند و تقرییبا تمامی تخم های دودو ها را خوردند تا چیزی از آن باقی نماند. در هر صورت می بینید که انسان نقش اصلی را در نابودی این پرندگان 4 میلیون ساله ایفا کرده است. امان از انسان ها!
advertising