آشنایی با سگ ژرمن شپر

خواندنیحیوانات خانگی

- 97/08/15
آشنایی با سگ ژرمن شپرسگ ژرمن شپرد در انگلیسی German Shepherd Dog (سگ چوپان آلمانی) به اختصار ( GSD ) خوانده می شود ، سگی با جثه متوسط تا بزرگ ازگروه سگهای کار محسوب می شود . سگ ژرمن شپرد تا سال ۲۰۱۰ با نام سگ گرگی آلساتیان (Alastian) در بریتانیا و ایرلند شناخته می شد.
سگ ژرمن شپرد ، بهترین نژاد سگ از گروه سگ های کار است.
منشاء پیدایش سگ ژرمن به اعتقاد پرورش دهندگان سگ ، نتیجه آمیزش گونه های مختلف سگهای گله آلمانی و برخی آنرا حاصل آمیزش سگ گله با گرگ می دانند. معروفیت نژاد ژرمن به داستانهای قهرمان بازیهایش در عملیات امداد و نجات ، صلیب سرخ و نیروی پلیس، بعد از جنگ جهانی اول باز می گردد. سگ ژرمن شپرد اصالتا سگ چوپان بوده که طی سالها نگهداری و پرورش ، بواسطه چهره مغرور، هوش بالا ، نگاه مهربان و پرابهتش به قابلیتهای عملیاتی زیادی دست پیداکرده است .

مشخصات ظاهری


این حیوانات از لحاظ ظاهری،حیواناتی تنومند با چهره ای مغرورهستند و هوش و ذکاوت زیادشان از نوع نگاه مهربان و در عین حال پر ابهتشا به خوبی قابل درک است. ارتفاع بدن در جنس نر در حدود 60 تا 65 سانتیمتر و در ماده ها بین 55 تا 60 سانتیمتر است. وزن نرهای بالغ در حدود 35 تا 43 کیلو گرم بوده و در مواردی به بیش از این مقدار می رسد. ولی میانگین وزن نرها در زمان بلوغ کامل در چیزی در حدود 5/36 کیلوگرم است. وزن حیوانات ماده در زمان بلوغ، بین 27 تا 35 کیلوگرم و بطور میانگین 5/29 کیلوگرم خواهد بود. سگهای این نژاد به طور کلی دارای بدنی نیرومند، عضلانی و متوازن بوده و بین رشد قسمت جلویی و پشتی بدن تعادل چشم نوازی مشاهده می شود. عضلات قوی و استخوان بندی محکمی داشته و دارای پیشانیی کمی محدب قیافه ای استخوانی و قوی هستند که آدمی را تحت تاثیر قرار می دهد. سر حیوان نر مشخصا مردانه و در ماده کاملا زنانه است. چشمها با اندازه ای متوسط و بادامی شکل، کمی بصورت مایل قرار گرفته و بیرون زده نمی باشد. گوشها تا سن 4 تا 6 ماهگی و گاهی بیشتر، افتاده و آویزان بوده و بعد از آن به شکل متعادل، ایستاده و راست شده و حالت نوک دار پیدا می کند. گوشها با جمجمه متناسب بوده، در ناحیه قاعده ای پهن شده و به سمت جلو باز است و در زمان دقت و توجه حیوان، حالت ایستاده کاملی به خود می گیرد. پوزه قوی و کشیده بوده و خط فوقانیش موازی با خط فوقانی جمجمه می باشد. بینی سیاه رنگ است و غیر سیاه بودن آن، نشانه وجود ناخالصی نژادی محسوب می شود. گردن قوی، عضلانی و کشیده است و اندازه آن متناسب با سر بوده، فاقد چین خوردگی های شل پوستی می باشد. جدوگاه بلندتر از سطح عقب بوده و دارای شیبی به سمت سطح تراز پشتی می باشد. پشت صاف بوده و بدون هیچ پستی و بلندی، به خوبی رشد یافته و نسبتا کوتاه است. سینه از جناغ شروع شده، کاملا پر است، مستحکم و جا دار بوده، فضای زیادی برای شش و قلب در بر داشته و به سمت پایین و بین پاها امتداد می یابد. دم پر مو است و به شکلی صاف از کپل شروع شده و به سمت پایین می رود و در زمان استراحت حیوان آویزان است. دست ها و شانه ها عضلانی بوده و ران عریض و محکم می باشد.
یک سگ ژرمن شپرد، سگی یورتمه رو است و ساختار بدنش طوری تکامل یافته است که نیازهای کاری اش را برطرف کند. راه رفتن یک حیوان اصیل، کشیده، ارتجاعی، زیبا و بدون تقلا، نرم و دارای وزن است که حداکثر میزان راه را با حداقل قدم برداشتن طی می کند. با هماهنگی و توازن به گونه ای حرکت می کند که همانند حرکت ممتد یک ماشین خوب و روان به نظر می آید. راه رفتن معمولی، نرم و مداوم است و با قدرت زیاد بخش پشتی بدن حمایت می شود. در حال یورتمه کامل، بخش پشتی باید محکم موزون باقی مانده، بدون تاب خوردن، پیچ خوردگی، حرکت شلاقی و سوسکی باشد.
advertising