قوچ لارستان کمیاب ترین گوسفند وحشی در ایران

گردشگریحیات وحش

- 97/10/15
قوچ لارستان کمیاب ترین گوسفند وحشی در ایران

مشخصات قوچ لارستان


قوج لارستان ( Laristan mouflon )که نام علمی آن Ovis orientalis Laristanica می باشد کمیاب ترین زیرگونه گوسفند وحشی در ایران است و در معرض خطر قرار دارد. شاخ‌ها شبیه قوچ اوریال، تقریباً به موازات گردن انحناء دارند. جلوی شاخ پهن و با زوایای تیز است. میش‌ها نیز دارای شاخ كوتاهی هستند. در ناحیه پایین گردن و سینه موهای سیاه و كوتاهی مشاهده می‌شود. لكه‌ی سفید زینی‌شكل در ناحیه كمر وجود دارد. جثه نسبت به سایر قوچ‌های ایران كوچك‌ تر است.
قوچ لارستان کمیاب ترین گوسفند وحشی در ایران
روزگردند ولی اغلب در صبح زود و عصر چرا می کنند و در ساعات بین روز به استراحت و نشخوار می پردازند . به صورت گروهی زندگی می کنند و معمولا میش ها، برهها و نرهای جوان با هم و جدا از گله های مسن تر مشاهده می شوند؛ نرها از ۳ تا ۴ سالگی از گله های ماده‌ ها و بره‌ ها جدا می‌شوند و در گروه های جدا گانه ای زندگی می کنند؛ به طور معمول، گله ها درطول فصل جفتگیری مخلوط می شوند و بعد از آن قوچ ها گله های ماده ها و جوان های نابالغ را ترک می کنند.

جفتگیری در مناطق گرمسیر از اوایل پاییز و در مناطق سردسیر در اواخر پاییز صورت می گیرد و م۱۶۵ها ترجیح می دهند با قوچی که شاخ های بلندتری دارد جفتگیری کنند؛ دوره بارداری حدود 165 روز است و معمولا یک تا دو بره میزایند؛ برهها در یک ونیم سالگی بالغ می‌شوند.

زیستگاه


این قوچ در منطقه‌ی لارستان فارس زندگی می‌كند. عده‌ای محدوده‌ی پراكندگی این قوچ را مناطقی از استان‌های فارس (قوچ‌های شیراز را نیز شامل می‌شود)، بوشهر، هرمزگان، كرمان و بلوچستان می‌دانند. در حال حاضر منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی هرمود فارس شناخته‌ شده‌ترین زیست‌گاه قوچ لارستان است.
advertising