تفاوت میان لینک و هایپرلینک چیست

علمی و تکنولوژیفضای مجازی

- 98/10/29
تفاوت میان لینک و هایپرلینک چیستلینک و هایپرلینک هر دو بخش‌های جدایی ناپذیری از شبکه جهانی وب هستند. لینک‌ها و هایپرلینک‌ها به ما کمک می‌کنند تا به آسانی به محتوای موردنظر خود برسیم، در حقیقت آنها باعث می‌شوند که مرور بین صفحات وبسایت‌ها آسانتر باشد و از این طریق تریلیون‌ها و تریلیون‌ها صفحه در وب به هم متصل شوند. اگرچه ماهیت این دو مفهوم بسیار شبیه است، اما تفاوت‌هایی نیز بایکدیگر دارند. در این مطلب ضمن بررسی هر کدام به تفاوت بین لینک و هایپرلینک می‌پردازیم.
تفاوت میان لینک و هایپرلینک چیست

لینک چیست؟


لینک همچون یک زنجیری است که صفحات را در وب‌سایت‌ها به یکدیگر متصل می‌کند و بدون آن درواقع هیچ وبسایتی وجود نخواهد داشت. برای مثال «http://google.com» را در نظر بگیرید، زمانی که این عبارت را در نوار آدرس تایپ می‌کنید، در واقع لینکی را نوشته‌اید که شما را به وبسایت گوگل می‌برد. لینک چیزی نیست جز آدرس وب یا آدرس اینترنتی یک صفحه وب که به شما امکان می‌دهد با سرور‌های مختلف ارتباط برقرار کنید. لینک‌ها برای اتصال یک صفحه به صفحه‌ دیگر استفاده می‌شوند و می‌توان رفتار یک لینک را با زبان CSS مشخص کرد. مثلا ممکن است زمانی که موس را روی یک لینک می‌برید، ظاهر آن تغییر شکل دهد تا شما متوجه شوید آن یک لینک است.

هایپرلینک چیست؟


هایپرلینک یک لینک است که شما را از طریق متون لنگر، از یک دامنه به دامنه‌ای دیگر، انتقال می‌دهد. وب از تعداد نامحدودی از صفحات دارای انواع محتوا و اطلاعات تشکیل شده است و هایپرلینک یک ابزار لینک‌دهی متقابل است که این صفحات را در یک وب‌سایت مشابه یا متفاوت به یکدیگر پیوند می‌دهد. هایپرلینک یک مفهوم پایه در پشت شبکه جهانی وب است که حرکت بین صفحات وب را از طریق لینک‌ها آسانتر می‌کند. لینک‌ها می‌توانند به دو دسته‌ی خارجی و داخلی تقسیم شود. لینک داخلی لینکی است که دو صفحه از یک وبسایت را به هم پیوند می‌دهد، درحالی‌که لینک خارجی برای اتصال دو صفحه وب متعلق به دو وبسایت مختلف استفاده می‌شود.

تفاوت بین لینک و هایپرلینک از نظر ماهیت


اگرچه هر دو به نظر یکسان هستند، اما یک مرز بسیار باریک میان این دو مفهوم، آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. یک لینک تنها یک آدرس است که دقیقا مانند یک URL آدرس محل منبع در اینترنت را مشخص می‌کند و شما را به صفحاتی می‌برد که توسط لینک URL مشخص شده است.
از سوی دیگر، هایپرلینک‌ها پیوند‌هایی هستند که می‌توانید روی آن‌ها کلیک کنید یا با بردن اشاره‌گر موس روی آنها، فعالشان کنید تا شما را به صفحه‌ هدف انتقال دهند. این‌ها مراجعی هستند که میلیون‌ها صفحه وب و فایل روی اینترنت را به هم متصل می‌کنند.

تفاوت میان لینک و هایپرلینک از نظر فرمت


هایپرلینک می‌تواند فرمت‌های مختلفی مانند یک آیکون، گرافیک، متن یا تصویر داشته باشد که برای پیوند دادن میان صفحات یک یا دو وبسایت استفاده می‌شود. هایپر لینک به سادگی مرجعی است که می‌تواند شما را به بخشی از همان صفحه یا بخش دیگری از یک صفحه‌ دیگر انتقال دهد تا کاربر به اطلاعات بیشتری دسترسی پیدا کند. این مراجع یا متون لینک شده «متون لنگرگاهی» نام دارند. لینک‌ها به معنای حرکت میان صفحات در شبکه جهانی وب هستند.

تفاوت بین لینک و هایپرلینک از نظر هدف


هدف از ایجاد لینک به طور کلی برای کاربران عمومی مبهم است. یک لینک آدرس منابع را بدون نیاز به زمینه‌ اضافی مشخص می‌کند که در نتیجه امکان حرکت میان وب‌سایت‌ها را آسان می‌سازد. پشت هر لینک یک url از یک وبسایت خاص وجود دارد که چیزی نیست جز آدرس وبسایتی که کاربر به دنبال آن است. شما می‌توانید با کلیک روی یک لینک به محتوای یک وبسایت دسترسی پیدا کنید.
هایپر لینک‌ها برای پیوند دادن صفحات وب‌سایت شما به سایر صفحات وب‌سایت خودتان یا وبسایتی دیگر استفاده می‌شوند تا به مطالب و رسانه‌های مرتبط دسترسی پیدا شود.

برای درک بهتر تفاوت بین لینک و هایپرلینک به این مثال توجه کنید. فرض کنید شما در نوار ابزار آدرس “http://facebook.com” را تایپ می‌کنید. این یک لینک ساده یا url وبسایت است و شما را به سایت فیس‌بوک می‌برد تا به تمامی اطلاعات و محتوای آن دسترسی پیدا کنید. یک لینک به سادگی به آدرس وب منبعی که می‌خواهید به آن دسترسی داشته باشید اشاره دارد. وقتی این لینک را در صفحه وبسایت خود قرار می‌دهید تا هرکسی بتواند از وبسایت شما با استفاده از متن لنگرگاهی فیسبوک، به این سایت منتقل شود این لینک به یک هایپرلینک تبدیل می‌شود. به عبارت ساده‌تر هایپرلینک‌ها راه ارتباطی برای حرکت میان یک صفحه‌ وب به یک صفحه‌ دیگر است، درحالی که لینک‌ها تنها آدرس صفحات وب هستند.

جدول مقایسه لینک و هایپرلینک



هر دو اصطلاح پیوند (هایپرلینک) و لینک به هم پیوسته هستند و غالباً به جای هم استفاده می‌شوند، اما بسترهای آنها متفاوت است. به لینکی که در یک صفحه وب استفاده می‌شود هایپرلینک گفته می‌شود. اگرچه هدف هر دو این‌ها یکسان است، اما هایپر لینک، یک کنترل HTML است که در صورت کلیک روی آن، دسترسی مستقیم به وب سایت هدف را فراهم می‌کند. در حالی‌که با وارد کردن لینک در مرورگر، یک درخواست به سوی سرور می‌رود. به زبان ساده، لینک را می‌توان یک آدرس وب دانست در حالی‌که هایپرلینک پیوندی است که صفحات را در یک وب سایت مشابه یا متفاوت در متن شبکه جهانی وب به یکدیگر متصل می‌کند.
advertising