پاییز پدر سالار رمانی در سبک رئالیسم جادویی از گابریل گارسیا مارکز

خواندنیکتاب و رمان

- 97/09/18
پاییز پدر سالار رمانی در سبک رئالیسم جادویی از گابریل گارسیا مارکز

نویسنده رمان پاییز پدر سالار


رمان پاییز پدر سالار ، کتابی به سبک رئالیسم جادویی است که نوشته گابریل گارسیا مارکز می باشد و در سال 1975 منتشر شده است .

مضمون رمان پاییز پدر سالار


داستان کتاب به وقایع تاریخی دوران دیکتاتوری فرانسیسکو فرانکو در اسپانیا، آناستازیو سوموزا، و رافائل تروخیو در جمهوری دومینیکن بسیار نزدیک است. کتاب شامل 6 فصل است و در مورد قدرت نامحدود یک حاکم مستبد منطقه کارائیب است. مانند همیشه مارکز در کتابش از سبک رئالیسم جادویی بهره گرفته است ، سبکی که واقعیت و تخیل را در هم می‌بافد. رمان رخدادهایی واقعی را با لعاب تخیل نویسنده ، به خواننده عرضه می‌کند ، رخدادهایی مانند ، مانند انفجار کلیسای کاتولیک‌ها در نیمه قرن نوزدهم و بازی‌های قدرت بین رهبران سیاسی و نظامی در آمریکای لاتین.

مترجمان و انتشارات رمان پاییز پدر سالار


این رمان توسط چند تن از مترجمان کشور، به فارسی برگردانده شده است.
- مترجم ح‍س‍ی‍ن‌ م‍ه‍ری‌ و انتشارات امیرکبیر سال 1358
- مترجم کیومرث پارسایی و انتشارات آریابا چاپ اول سال 1385
- مترجم اسدالله امرایی (با نام خزان خودکامه) نشر ثالث‏‫،سال1393.
- مترجم م‍ح‍م‍درض‍ا راه‌ ور ن‍ش‍ر ش‍ی‍ری‍ن‌، سال 1381

خلاصه رمان پاییز پدر سالار


این رمان ؛ ژنرال پیری را به تصویر می کشد که پنج هزار بچه نامشروع از او به دنیا آمده ؛ در تنهایی و بی کسی و در کاخی فرسوده که در کثافت و فضله و تپاله حیوانات در آمیخته زندگی می کند و هنوز هم با همان رویه ظلم و زور و ستم و جنایت بر کشوری کوچک فرمانروایی می کند.او همچنان جبار و سفاک و شکاک و هذیان گوست و برای سفاکی و جنایات و انحراف های خاص خود آدمی مبتکر و مبدع نیزهست . در میهمانی ها و مراسم کسی حتی جرات نفس کشیدن در حضورش را نیز ندارد . علاوه برمردم و اطرافیان حتی بستگان درجه اولش نیز از ظلم و جنایت او بی نصیب نمانده اند. دیکتاتوری که پدرش معلوم نیست چه کسی است و دیوانه وار عاشق مادرش است و بعد از مرگش او را به طرز مضحک و مسخره ای در بین مردم تا مقام قدیسین بالا می برد و در مشکلات مادرش را به گونه ای صدا می زند که انگار خدا را صدا می زنند. دیکتاتور در ابتدای حکومتش فردی است محبوب و مقدس و محترم که بی واسطه بین مردمش حضور دارد. کم کم قدرت زیاد و خودکامگی با هم در می آمیزد و نهایتا قدرت کامل نصیبش شده و تماس با واقعیتها به کلی قطع شده و تنهایی اش شروع می شود. خوی و خصلت دیکتاتوری او را وادار به جنایت می کند. و پاییز دیکتاتور زمانی آغاز می شود که علیه او کودتا می شود و او مردم را نیز همراه خود نمی بیند. او بدلهایی نیز دارد که در برخی موارد این بدلها هستند که در برخی جاها حضوردارند .
advertising