رمان فلسفی راز فال ورق از یاستین گاردر

خواندنیکتاب و رمان

- 97/09/16
رمان فلسفی راز فال ورق از یاستین گاردر

نویسنده رمان راز فال ورق


رمان راز فال ورق اثر یوستین گوردر نویسنده نروژی ، رمانی فلسفی و یکی از شاهکار های ناب او محسوب می شود. یوستین گوردر در این کتاب نیز چون اثر پرآوازه دیگرش، دنیای سوفی، توانایی ادبی خود را در آمیختن جهان‌های واقعی و تخیلی و جهش از یکی به دیگری و نیز درهم بافتن داستانی پر فراز و فرود را با پرسش‌هایی فلسفی و هستی‌شناختی، نشان می‌دهد.

انتشارات و مترجم رمان راز فال ورق


مترجم رمان راز فال ورق عباس مخبر است که انتشارات مرکز آن را به چاپ رسانیده است

درون مایه و مضمون رمان راز فال ورق


راز فال ورق نوشته یاستین گاردر است که به خاطر کتاب دیگرش دنیای سوفی شهرتی جهانی دارد. اگرچه هم دنیای سوفی و هم راز فال ورق به لحاظ عناصر داستانی و درون‌مایه، تا حدی نزدیک به سبک فانتزی هستند، اما مضمون اصلی هر دو کتاب، فلسفی است. دنیای سوفی به شکلی خیلی واضح‌تر به فلسفه می‌پردازد و در واقع یک دوره تاریخ فلسفه غرب به‌طور خلاصه و ساده‌است. اما راز فال ورق، خیلی داستانی‌تر و روان‌تر از قبلی است و نویسنده در قالب یک داستان فانتزی عقیده فلسفی مذهبی خاص خود که در دیگر آثارش هم آشکارا به آن پرداخته، بیان می‌کند.

خلاصه رمان راز فال ورق


داستان در مورد سفر پدر و پسری به نام هانس توماس است که از شمال اروپا به یونان می‌روند تا به دنبال همسر (و مادر) خود که چندین سال پیش برای تبدیل شدن به یک مدل هنری زادگاه خود را به شکلی عجیب ترک کرده‌است، بگردند و او را بیابند. هزینه این سفر را پدر طی یک بخت آزمایی برنده شده‌است و مسافرت با اتومبیل فیات شخصی صورت می‌گیرد. در طول سفر هانس توماس با ماجراهای عجیبی رو به رو می‌شود و پی به رازهای عمیقی می‌برد که نه تنها به وی بلکه به سرنوشت همه انسان‌ها مربوط می‌شود. ابتدا مردی ریز جثه و بسیار عجیب به او یک عینک ذره‌بینی می‌دهد و می‌گوید که به آن نیاز خواهد داشت. سپس در یک مهمان‌خانه در روستایی در کوه‌پایه‌های آلپ، پیرمردی نانوا به او کلوچه‌ای می‌دهد که در آن کتابی بسیار کوچک وجود دارد و کتاب یک داستان موازی دیگر در داستان اصلی ایجاد می‌کند. کتاب دوم که کتاب نان شیرمالی نام دارد خاطرات شخصی است که کشتی‌اش در دریا شکسته و بعد به ساحل یک جزیره بسیار عجیب با موجوداتی به شکل کارتهای ورق بازی و یک نفر انسان به نام فرود می‌رسد. هانس توماس اندک اندک متوجه می‌شود، در این دنیا چیزهایی شگفت وجود دارد و برایش سوال‌هایی فلسفی درباره ماهیت وجودی انسان، هدف ما روی این کره خاک و از کجا آمده‌ام، آمدنم بهر چه بود، مطرح می‌شود. او سعی می‌کند با ذهن کودکانه خود پاسخ این معماها را پیدا کند و هم‌زمان از پدرش هم کمک بگیرد. آن‌ها مراحل مختلفی را در جاده و کشتی پشت سر می‌گذارند و تا در نهایت مادر هانس توماس را که به مدلی برای عکاسی حرفه‌ای تبدیل شده‌است می‌یابند و با هم به محل زندگیشان بر می‌گردند. البته در کنار داستان اصلی، داستان موازی دوم نیز جریان خود را دارد و پسر آن را از روی همان کتاب نان شیرمالی مطالعه می‌کند. و در پایان این دو داستان موازی به وحدتی ارگانیک می‌رسند
advertising