رمان علمی تخیلی فرانکنشتاین یا پرومته مدرن اثر مری شرلی

خواندنیکتاب و رمان

- 97/09/08
رمان علمی تخیلی فرانکنشتاین یا پرومته مدرن اثر مری شرلی

نویسنده رمان علمی تخیلی فرانکنشتاین


فرانکنشتاین یا پرومته مدرن، معروف ترین اثر مری شلی نویسنده انگلیسی است که اولین بار این داستان در سال 1818 منتشر شد.مری شلی بعدها در مقدمه‌ ای که بر رمان فرانکنشتاین نوشت، مدعی شد که فکر اصلی کتاب را از یکی از کابوس‌ های شبانه‌ اش الهام گرفته است؛ ولی بی‌شک تأثیر داستان‌ های دلهره‌آور (گوتیک) ، برق‌ درمانی معمول در آن زمان، نظریه‌ های آن دوران درباره‌ ی پیدایش حیات و نیز اسطوره‌ ی مشهور یونانی پرومته را نمی‌ توان در خلق این اثر نادیده گرفت.

مترجم کتاب فرانکنشتاین


در چاپ جدید این کتاب، داستان توسط بهروز شادلو به فارسی برگردانده شده است.

مضمون رمان فرانکنشتاین


فرانکنشتاین با مضامین مسیحی و متافیزیکی سروکار دارد. اهمیت بهشت گمشده و این مسئله که انسان، موجودی را خلق می‌کند، مضمون مذهبی به رمان می‌ دهد. می توان گفت این رمان باید به عنوان اولین نمونه رمان علمی – تخیلی باشد که فضایی ترس آلود ایجاد می کند ، زیرا برعکس رمان‌ های دیگر که تنها نشانه‌ های فانتزی دارند، قهرمان اصلی داستان به صورت عمدی به سمت ایجاد تجربه‌ ای ترسناک و خلق فضایی تخیلی پیش می‌ رود. بنابراین این کتاب تاثیر قابل توجهی بر ادبیات و فرهنگ عمومی و هم چنین داستان‌ ها و فیلم‌ های ژانر وحشت گذاشته است.

خلاصه رمان فرانکنشتاین


رمان با نامه‌ های کاپیتان روبرت والتون به خواهرش آغاز می‌ شود. داستان در زمان ناشناخته‌ ای در قرن 18 رخ داده است. این کتاب داستان ویکتور فرانکنشتاین دانشجوی جوان و مشتاقی است که شیفته علوم نوین و همچنین رموز علوم کهن است. او از طریق بکارگیری بخش‌هایی از همین دو دستاورد جهان کهن و دنیای نوین، موجودی را خلق می‌کند که در هیبتی هیولا‌وار زنده شده و جان می‌گیرد. هیولای فرانکنشتاین که انسجام مادی و فیزیکی خود را از کنار هم قرار گرفتن اعضای انسان‌ های مرده کسب کرده، از بدو تولد و چشم باز کردن بر جهان زندگان سعی دارد با نوع بشر ارتباط برقرار کند و به تعبیری از تنهایی و انزوای کابوس وار خود خارج شود، اما با تمام سعی و تلاشی که هزینه این میل درونی خویش می‌ کند، آن چه در انتها به دست می‌ آورد جز تنفر، انزجار و کینه نسب به نوع بشر نیست. از این جهت رنج و مشقت هیولا، وجه اشتراکی است که با پرومته (اسطوره یونان باستان ) دارد.
advertising