رمان علمی تخیلی سرگذشت ندیمه شاهکار مارگارت اتوود

خواندنیکتاب و رمان

- 97/09/10
رمان علمی تخیلی سرگذشت ندیمه شاهکار مارگارت اتوود

نویسنده کتاب سرگذشت ندیمه


رمان سرگذشت ندیمه شاهکار مارگارت اتوود شاعر، داستان‌نویس و نویسنده هشت کتاب کودک است.

مترجم و انتشارات رمان سرگذشت ندیمه


مترجم این رمان سهیل سمی است و انتشارات ققنوس آن را به چاپ رسانیده است

درباره رمان سرگذشت ندیمه:


انحصار طلبی، چیزی که شاید آرزوی برخی مردان در مورد زنان باشد ، در این جا به وقوع می پیوندد ، ولی همین اوضاع نه تنها برای زنان ، بلکه برای خیلی از مردها نیز، تبدیل به یک کابوس می شود. یک بار دیگر در یک داستان به شیوه ای متفاوت ثابت می شود که بدون عشق زندگی مختل می شود. و این کار را مارگارت اتوود به شکلی تحسین برانگیز انجام می دهد.
«داستان ندیمه» از سرچشمه‌های مختلفی تغذیه می‌کند: اعدام‌ های گروهی، قوانین ریاضتی، کتاب‌ سوزی‌ ها، برنامه فرزندآوری نازی‌ ها، بچه‌ دزدی از سوی ژنرال‌ های آرژانتینی، تاریخ برده‌ داری و تاریخ چندهمسری در آمریکا و بسیاری مسائل دیگر که می‌توان به این سیاهه اضافه کرد، اما یک فرم ادبی نیز در این داستان حضور دارد: ادبیات شاهدبودن. شخصیت اصلی رمان، داستانش را روایت می‌کند؛ پنهان می‌شود و باور دارد که روزی فردی آن را خواهد یافت؛ فردی آزاده که قدرت درک و بازگوکردن آن را دارد. این خود امید است: هر داستان ثبت‌شده‌ای متضمن خواننده‌ای در آینده است.


خلاصه رمان سرگذشت ندیمه:


“در داستان حاضر “افرد” ندیمه‌ای است که در حکومت تئوکراتیک کشوری تخیلی به نام جلید روزگار می‌گذراند. او اجازه دارد روزی یکبار برای خرید در بازار از خانه فرمانده و همسرش خارج شود. بازاری که در آن تصاویر جای کلمات را گرفته‌اند؛ زیرا زنان، دیگر حق خواندن ندارند.ندیمه ماهی یک بار به بستر می‌رود و دعا می‌کند که از فرمانده آبستن شود؛ چون در عصری که زاد و ولد کاهش پیدا کرده، ارزش افراد وسایر ندیمه‌ها تنها به باروری رحم آنهاست. افرد سال‌های پیش را به خاطر دارد. ایامی که با همسرش “لوک”، زندگی می‌کرد و با او نرد عشق می‌باخت؛ ایامی که با دخترش بازی و از او مراقبت می‌کرد؛ ایامی که شغلی داشت و درآمدی؛ و از حق آموختن بهره‌مند بود؛ ولی حالا همه این‌ها به باد رفته است… سرگذشت ندیمه رمانی است که از هراس و هشدار که از آمیزش تیره و تار سیاست و روابط زن و مرد… پرده برمی‌دارد.

جوایزی که رمان سرگذشت ندیمه از آن خود کرده:


برنده ی جایزه ی گاورنر جنرال سال 1985
برنده ی جایزه ی کامن ولث سال 1987
برنده ی اولین جایزه ی آرتور سی کلارک سال 1987
advertising