رمان رئالیستی کلیدر اثر محمود دولت آبادی

خواندنیکتاب و رمان

- 97/08/15
رمان رئالیستی کلیدر اثر محمود دولت آبادیرمان کلیدر اثری از محمود دولت‌آبادی، نویسنده معاصر است که در سه هزار صفحه و ده جلد به چاپ رسیده و روایت زندگی یک خانواده کرد ایرانی است که به سبزوار خراسان کوچ کردند. داستان کلیدر که متأثر از فضای ملتهب سیاسی ایران پس از جنگ جهانی دوم است بین سال‌های 1325 تا 1327 روی می‌ دهد. کلیدر نام کوه و روستایی در شمال شرقی ایران است.
کلیدر به سبک واقع‌ گرایی نوشته شده‌است و نویسنده به‌طور ضمنی ادعا می‌ کند که وقایع و شخصیت‌ های داستان، همه بر پایه واقعیت‌ اند. بکارگیری واژگان و اصطلاحات نامأنوس محلی تلاشی برای اثبات این مدعاست. گفتگوهای مابین شخصیت‌ های داستان نیز کمابیش طبیعی است. اما در وصف‌ ها زبان دولت‌آبادی غالباً زبان شعر است، یعنی آکنده از استعاره و مجاز و سایر آرایه‌ های ادبی.
هسته اصلی کلیدر سرگذشت تراژدیک جوانی یاغی به نام گل‌ محمد است که در نقش رابین هود ظاهر شده و برای رهایی دهقانان ستمکش از ظلم و جور اربابان و خانان دیوسیرت علیه حکومت به پا می‌ خیزد اما دیری نمی‌ پاید که نهضت او از درون شکست می‌ خورد و سرانجام او و همراهانش به مرگ با رگبار مسلسل ختم می‌ شود. اما رمان در فضایی بسیار پرشاخ‌ و برگ‌ تر و فراخ‌ تر از این هسته اصلی روی می‌ دهد به‌گونه‌ ای که نزدیک به 100 شخصیت مختلف برای نقش‌ آفرینی در فضای فراخ داستان خلق شده‌ اند.
advertising