رمان شیاد نوشته جان گریشام

خواندنیکتاب و رمان

- 98/03/14
رمان شیاد نوشته جان گریشام

نویسنده رمان شیاد


کتاب شیاد نوشته جان گریشام می باشد. جان گریشام (1955_ آمریکا) ابتدا در رشته ی حقوق دانشگاه می سی سی پی تحصیل کرد و مدتی در شهر آکسفورد به وکالت مشغول شد. او به نوشتن رمان های حقوقی و دادگاهی پرفروش در آمریکا معروف است. بیشتر رمان های گریشام به زبان های زنده ی دنیا ترجمه و تبدیل به فیلم سینمایی شده اند. نویسنده در این رمان به معضلات حقوقی و کاستی های قانونی کشور آمریکا می پردازد. این کتاب در سال 2012 عنوان پرفروش‌ترین کتاب نیویورک‌تایمز را از آن خود کرد. چند سال پیش فیلمی با عنوان «شیاد» نیز از این کتاب اقتباس شد. دانیل اسپینوزا، کارگردانی و مایکل شامبرگ تهیه‌کنندگی این اثر را بر عهده داشتند.

مترجم وانتشارات رمان شیاد


این کتاب با ترجمه مریم حاجی علیرضا توسط نشر افق منتشر شده است.

خلاصه و درونمایه رمان شیاد


در رمان شیاد (2012 ) وکیلی سیاه پوست به پولشویی متهم و ده سال روانه ی زندان شده است، اما ماده ی 35 قانون جزایی را خوب می شناسد: هر زندانی اگر یک قاتل خطرناک را لو بدهد بخشیده خواهد شد!
این رمان در 44 فصل نوشته شده و جملات ابتدایی آن به این شرح است: من یک وکیل زندانی هستم. داستانش مفصل است.
در نقدی هم که در روزنامه واشنگتن پست درباره این کتاب چاپ شده، این عبارت توصیفی درباره آن به کار رفته است: گریشام در بهترین اثرش: افشاگر بی عدالتی.

گزیده ای از رمان شیاد:


این روزها، حال و اوضاع مالکوم چندان خوب نیست، اما او برگ برنده ای در آستین خود دارد. مالکوم از هویت قاتل قاضی فاوست و انگیزه ی او برای ارتکاب قتل خبر دارد. اجساد قاضی فاوست و منشی جوانش در کلبه ی دورافتاده ی فاوست در کنار برکه پیدا شد اما هیچ نشانه ای از وارد شدن با زور و یا رخ دادن دعوا و نزاع در کلبه به چشم نمی خورد. اما در کلبه، گاوصندوق بزرگ و بسیار ایمنی وجود داشت که باز شده و محتویاتش برداشته شده بود. درون آن گاوصندوق چه بوده است؟ FBI برای دانستن جواب این سؤال حاضر است هر کاری بکند و مالکوم هم حاضر است با کمال میل، جواب را در اختیار آن ها قرار دهد. اما هر چیزی، قیمتی دارد، خصوصاً اطلاعاتی این چنین بااهمیت و گرانبها. در این رمان جذاب و هوشمندانه از گریشام، هیچ چیز آن طور که به نظر می رسد، نیست و هیچ کس از گزند آسیب ها مصون نخواهد ماند.
advertising