کتاب روانشناسی تئوری انتخاب نوشته ویلیام گلاسر

خواندنیکتاب و رمان

- 98/02/30
کتاب روانشناسی تئوری انتخاب نوشته ویلیام گلاسر

نویسنده کتاب تئوری انتخاب


ویلیام گلاسر نویسنده کتاب تئوری انتخاب یک روانپزشک امریکایی است که دو مورد از کارهایش خیلی معروف شدند. اول فعالیت‌هایی که در زمینه واقعیت درمانی انجام داد و دومی تئوری انتخاب! تئوری انتخاب از معروف‌ترین نظریه‌های روانشناسی است که مورد قبول اغلب روانپزشکان و روانشناسان است. کتاب‌های او نزدیک به 2 میلیون نسخه فروش داشته‌اند. در سال 2005 انجمن روان‌شناسی آمریکا عنوان پراهمیت «استاد ممتاز در درمانگری» را به گلاسر نسبت داد که بزرگ‌ترین لقب ممکن برای اعطاء به یک پژوهشگر در حوزه روانشناسی به شمار می‌رود. در کتاب تئوری انتخاب نظریه‌ی جدیدی توسط ویلیام گلاسر ارائه شد که همان نظریه‌ی انتخاب است. طبق این نظریه تمام رفتارهای انسان ناشی از انتخاب خود اوست. بنابراین منشا احساسات و انگیزه‌ها و رفتارهای فرد را درونی می‌داند.دکتر ویلیام گلاسر در کتاب تئوری انتخاب خود روانشناسی جدیدی را بیان کرده که اگر تمرین شود، حس درماندگی گسترده‌ای را که باعث احساس بدبختی در افراد می‌شود، به حال خوب تغییر می‌دهد. به‌عنوان مثال او می‌گوید اگر در رابطه‌ای قرار دارید که از آن ناراضی هستید، یکی از شما دو نفر سعی بر کنترل بیرونی دیگری را دارد. مشکلات همواره در لحظه‌ی کنونی وجود دارند، نه در گذشته. هیچ‌کس نمی‌تواند گذشته را تغییر دهد.

مترجم و انتشارات کتاب نظریه انتخاب


مترجم این کتاب توسط دکتر علی صاحبی انجام گرفته و ناشر آن انتشارات سایه سخن می باشد.

خلاصه ودرونمایه کتاب نظریه انتخاب


اگر خیلی ساده بخواهیم بگوییم، نظریه انتخاب می‌گوید همه چیز در درون ماست. عامل بیرونی تأثیر بسیار اندکی دارد!
بر اساس این تئوری تمامی آنچه ما انجام می‌دهیم یک رفتار است و همه رفتارها عمدی بوده و از درون ما برانگیخته می‌شوند. این برخلاف نظریه‌هایی است که می‌گویند ما در دنیایی از کنترل بیرونی به سر می‌بریم و توسط عوامل بیرونی برانگیخته می‌شویم.
همه رفتارهای ما یک انتخاب است. به طور کلی تئوری انتخاب توضیح می دهد که افراد چرا و چگونه رفتار می کنند. این تئوری شیوه کارکرد مغز آدمی را برای صدور رفتار تبیین می کند. تئوری انتخاب معتقد است هنگامی که افراد در ارضای نیازهای خود ناکام می شوند، دست به رفتار می زنند. یعنی رفتار و عمل خاصی را انتخاب می کنند تا شاید بدان وسیله نیازشان را برآورده کنند. این رفتار، هدفمند است و هدفش ارضای نیاز مورد نظر است.
تئوری انتخاب یک تئوری مبتنی بر روانشناسی کنترل درونی است که معتقد است گذشته بر زندگی کنونی ما اثر شگرفی داشته است، ولی تعیین کننده رفتار کنونی ما نیست.
از جمله فصل‌های کلیدی کتاب نظریه انتخاب، فصل دوم کتاب است که در آن گلاسر به نیازها و احساسات بنیادین انسان‌ها می‌پردازد.
این فصل از آن جهت مهم است که در نظریه‌های رفتاری، تعریف نیازها پایه‌ی تحلیل رفتار قرار می‌گیرد و بر این اساس، بخش مهمی از آن‌چه در ادامه‌‌ی نظریه انتخاب مطرح می‌شود، بر مبنای مفروضات گلاسر در این بحث است.

گزیده ای از کتاب نظریه انتخاب


«هر انتخابی که در هر زمینه‌ای رخ می‌دهد برای ارضای نیازهایمان است. این رفتار و انتخاب‌ها براساس انگیزه‌های درونی صورت می‌گیرند و تأثیر اندکی از محرک‌های بیرونی می‌پذیرند. در هر شرایطی که هستیم و هر رفتاری که از ما سر می‌زند، بهترین تلاش ما برای کنترل دنیای پیرامون است. پس باید انتخاب‌هایمان به گونه‌ای باشد که نیازهایمان به نحو احسن برآورده شود.»
advertising