کتاب آگاهی نوشته سوزان بلک مور

خواندنیکتاب و رمان

- 98/01/20
کتاب آگاهی نوشته سوزان بلک مور

نویسنده کتاب سوزان بلک مور


«آگاهی» نوشته سوزان بلکمور پژوهشگر فرا روان‌شناسی انگلیسی است. سوزان بلکمور، نویسنده کتاب، تا سال 2000 در دانشگاه وست‌اواینگلند بریستول، روان‌شناسی درس می‌داده اما از پس اوقات خود را صرف پژوهش در باب اگاهی کرده و کتاب‌ها و مقالات زیادی درباره آن نوشته است. او بر اساس نظریات ریچارد داوکینز درباره میم تحقیقاتی انجام داده که در کتاب ماشین میم به چاپ رسانده است.
بلکمور در این کتاب این پرسش را مطرح می‌کند که آیا آگاهی نوعی توهم نیست، و نشان می‌دهد که دانشمندان و فیلسوفان وقتی می‌کوشند فاصله میان جهان مادی و تجربه‌های شخصی ما را پر کنند با چه دشواری‌هایی روبرو می‌شوند.
نکته‌ی حاشیه‌ای ولی جالب توجه در کتاب آگاهی سوزان بلکمور این بود که بلکمور خیلی زیبا نظریه‌ای یا حرفی را از شخصی نقل می‌کند و سپس تفسیر و توضیحی برای آن بیان می‌کند و بعد می‌گوید اگر شما هم اینگونه فکر می‌کنید، این فکر اشتباه است. بعد دلایل اشتباه بودن آن را توضیح می‌داد.
وی در این کتاب نتایج آزمایش‌های متعددی را بیان می‌کند و سپس به تفسیر و برداشت متفاوتی از آن آزمایش‌ها هم اشاره می‌کند. به عنوان نمونه در فصل هفتم که درباره‌ی حالت‌های تغییریافته‌ی آگاهی است، پس از مطرح کردن داروهای توهم‌زایی که منجر به تجربه‌های عرفانی می‌شود می‌گوید: " منتقدان این تجربه‌ها را نازل‌تر از تجربه‌های عرفانی «واقعی» می‌دانند، اما مگر ما می‌دانیم که تجربه‌های عرفانی «واقعی» چه تجربه‌هایی‌اند؟ "

مترجم و انتشارات کتاب سوزان بلک مور


مترجماین کتاب رضا رضایی و ناشر آن فرهنگ معاصر(مجموعه دانش معاصر) می باشد

گزیده ای از کتاب سوزان بلک مور


در پشت جلد این کتاب آمده است:
آگاهی چیست و دقیقا چه می کند و آیا اصلا کاری می کند؟ چه طور تحریک الکتریکی میلیون ها سلول کوچک مغز می تواند موجب تجربه ما از جهان شود؟ آگاهی که آخرین راز بزرگ علم نامیده می شود، اکنون موضوع بحث های داغ است و تحولات جدید هیجان انگیزی که در حوزه پژوهش مغز صورت گرفته، میدان را به روی زیست شناسان، عصب شناسان، روان شناسان و فیلسوفان گشوده است. در این کتاب خواندنی بحث می شود که آیا ما واقعا اختیار (اراده آگاهانه) داریم یا نه، و چه چیزی سبب تصور ما از “خود” می شود. همچنین بر روی بعضی نظریه های مهم نیز بحث شده است. از جمله آزمایش های جدید در مورد عمل و آگاهی، بینایی و توجه، حالت های تغییر یافته آگاهی، و آثار و عوارض آسیب های مغزی و داروها. سوزان بلکمور می پرسد که آیا آگاهی نوعی توهم نیست و نشان می دهد که دانشمندان و فیلسوفان وقتی می کوشند فاصله عمیق میان جهان مادی و تجربه های شخصی ما را پر کنند با چه دشواری های عظیمی مواجه می شوند.
advertising