رمان در جست و جوی زمان از دست رفته طولانی ترین رمان جهان نوشته مارسل پروست

خواندنیکتاب و رمان

- 98/01/12
رمان در جست و جوی زمان از دست رفته طولانی ترین رمان جهان نوشته مارسل پروست

نویسنده رمان در جست و جوی زمان از دست رفته


در جستجوی زمان از دست عنوان رمانی نوشته مارسل پروست نویسنده فرانسوی است. این رمان در 7 جلد نوشته شده که هرکدام نامی مستقل دارند. این مجموعه در حال حاضر بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین داستان تاریخ است. پروست این رمان عظیم را در فاصلهٔ سال‌های 1908–1909تا 1922 میلادی نوشته و میان سال‌های 1913 تا 1927 میلادی منتشر کرده‌است (سه جلدِ آخرِ کتاب پس از مرگ وی چاپ شد).در واقع پروست این رمان را در طی چهارده‌سال نوشته ‌است. «طرف خانه‌ی سوان»، «در سایه‌ی دوشیزگان شکوفا»، «طرف گرمانت»، «سدوم و عموره»، «اسیر»، «آلبرتین گمشده (گریخته)» و «زمان بازیافته» به‌ترتیب عناوین این هفت جلد را تشکیل می‌دهند. نحوه استفاده مارسل پروست از زبان فرانسه و جمله سازی او که شکلی بدیع و نو در ادبیات فرانسه آن را به کلی از سایر آثار ادبی هم زمانش متمایز می‌کند

مترجم و انتشارات رمان در جست و جوی زمان از دست رفته


این کتاب را مهدی سحابی با عنوان در جستجوی زمان از دست رفته به فارسی ترجمه کرده و نشر مرکز آن را منتشر کرده‌است.

خلاصه و درونمایه رمان در جست و جوی زمان از دست رفته


این کتاب بلافاصله بعد از چاپ یک شاهکار شناخته شد و به عقیده خیلی‌ها برترین رمان قرن یا حتی برترین رمان همه زمان‌ها بود. چیزی که آن را خاص می‌کند این است که یک رمان سرراست از نظر روایت نیست، مخلوطی از توصیفات نبوغ‌آمیز از اشخاص و مکان‌ها و فلسفه کلی زندگی است. سرنخ اصلی درباره این رمان در نام کتاب – در جستجوی زمان از دست رفته – است.
این رمان شرح حالی است که به صورت اول شخص توسط راوی بیان می شود. راوی که در اوایل قرن بیستم در طبقات اجتماعی بالاتر پاریس زندگی می کند و بزرگ می شود. راوی داستان قهرمان و شخصی قوی نیست، او مردی جوان، احساسی و ضعیف است که کمی هم زنانه رفتار است. این ویژگی ها ممکن است عوامل موفقیتی برای یک رمان نباشند، اما وقتی که وارد جریان این رمان می شوید، با تجربه ای خاص و غیر عادی مواجه خواهید شد. این اثری ادبی است که شما را مستقیم به درون ذهن و افکار راوی می برد به شکلی نایاب که به ندرت بتوان اثری هم تراز با آن پیدا کرد. نه تنها شما وارد افکار درونی راوی در طول اتفاقات کلیدی زندگی اش می شوید، بلکه نگرانی ها و تنش های روزمره اش، رویاهایش، حساسیت ها و وضعیت احساسی اش را هم تجربه می کنید. بسیار شگفت انگیز است که شما چگونه آن قدر کامل غرق در دنیایی می شوید که بسیار واقعی به نظر می رسد، دنیایی با شخصیت هایی که رفته رفته با آن ها آشنا می شوید انگار که دوستان و آشنایان واقعی تان هستند.
advertising