رمان پدرو پارامو نوشته خوآن رولفو برنده جایزه ادبی شاهزاده آستوریاس

خواندنیکتاب و رمان

- 97/10/29
رمان پدرو پارامو نوشته خوآن رولفو برنده جایزه ادبی شاهزاده آستوریاس

نویسنده رمان پدرو پارامو


کتاب پدرو پارامو اثر نویسنده مکزیکی، خوآن رولفو است که در سال 1983 توانست جایزه ادبی شاهزاده آستوریاس را به دست آورد. این جایزه یکی از معتبرترین جوایز در عرصه ادبیات اسپانیایی‌ زبان است. گارسیا ماکز، بارگاس یوسا و کارلوس فوئنتس از جمله نویسندگانی هستند که موفق به دریافت این جایزه شده‌اند.


انتشارات و مترجم رمان پدرو پارامو


ترجمه این رمان را کاوه میرعباسی و کیومرث پارسای به انجام رسانیده است و انتشارات ماهی آن را منتشر کرده است.

مضمون و درونمایه رمان پدرو پارامو


پدرو پارامو داستان پسری است که به مادر در حال مرگش قول می دهد پدر گمشده اش را پیدا کند. پسر می رود و به شهر مرده و ویرانی پا می گذارد که ارواحی در آن سرگردانند. پدرگمشده با شیادی و کلاه برداری غیر قابل وصفش همه چیز بدست آورده است. شیادی که گناه و آلودگی را به تسلسل ترویج می دهد. در داستان پدرو پارامو، مردی بنا بر وصیت مادر، در جستجوی ردی از پدر هرگز ندیده خود راهی سفر می شود؛ پدری که زندگی او همانند محتویات صندوق پاندورا است. مقصد این سفر جایی به نام کومالا است؛ دهکده ای متروک که ارواح ساکنان سابق در آن در گشت و گذارند و به همین دلیل ـ و به تناسب آشفتگی های عالم ارواح ـ نویسنده شیوه روایت عجیب و پیچیده ای را برای داستان خود برگزیده است؛ شیوه ای که باعث می شود خواننده در جای جای این داستان نه چندان بلند به دفعات با تغییر موضوع، تغییر راوی، و تغییر زمان مواجه شود.


گوشه ای از رمان پدرو پارامو


آن آبادی را از روی خاطره‌های مادرم مجسم کرده بودم، از روی دلتنگی‌اش لابه‌لای آن آه‌های پرحسرت. تا زنده بود برای کومالا آه می‌کشید، در حسرت بازگشت به آن‌جا. اما هرگز نتوانست به آن‌جا برگردد. حالا من به‌جایش می‌آیم. چشم‌هایی را با خود می‌آورم که او با آن‌ها به کومالا نگریسته بود. چشم‌هایش را به‌من امانت داد تا به‌جای او تماشا کنم.
advertising