رمان زیبای جز از کل نوشته استیو تولتز

خواندنیکتاب و رمان

- 97/10/25
رمان زیبای جز از کل نوشته استیو تولتز

نویسنده رمان جز از کل


جزء از کل یا A Fraction of the Whole رمانی نوشته استیو تولتز است که در سال 2008 نوشته شده‌است. این کتاب درباره خانواده عجیب و غریب تولتز و اطرافیان و آشنایان آن‌ها است.

ناشر و مترجم رمان جز از کل


نسخه فارسی این کتاب توسط نشر چشمه و با ترجمه پیمان خاکسار در سال 1394 منتشر شد.

مضمون و درونمایه رمان جز از کل


جاسیپر دین پسر نامشروع مارتین دین و همچنین برادرزاده تری دین است. بیشتر اتفاقات در رمان توسط او تعریف می‌شود. روابط تیره و تار جاسپر با پدرش موضوع اصلی رمان را تشکیل می‌دهد، و او به دلیل تربیت عجیب و زخم زبان‌های پدرش دوران کودکی گیج کننده‌ای را پشت سر می‌گذارد. او همیشه از اینکه به پدرش شبیه شود هراسناک است و سعی می‌کند دور از پدرش زندگی و کار کند. مارتین دین پدر جاسپر دین فردی بدگمان، فیلسوف و باذکاوت است. در دوران کودکی او چهار سال و چهار ماه را در کما گذراند و هنگام بهوش آمدن احساس غریبی و ناآشنایی با دیگران و دنیا باعث شد تا حس تنفر از دیگران در او پدیدار شود. کتاب جزء از کل در مورد همین پدر و پسر است، که هر کدام از یک زاویه خاص و متفاوت با عامه مردم به زندگی و اتفاقات آن نگاه می کنند. داستان کتاب جزء از کل از زمان کودکى پدر تا زمان بزرگ شدن فرزند ادامه پیدا می کند و تمامی حوادث و اتفاقات شگفت انگیز زندگی آن ها همراه با یک طنز تلخ و یک تم فلسفی روایت می شود. مارتین با باورهای خاص و گاه عجیب خودش سعی می کند پسرش، جسپر را به بهترین شکل ممکن تربیت کند و به همین خاطر داستان زندگی خودش را از همان دوران کودکی برای او تعریف می کند. داستانی که نشان می دهد زندگی او همیشه تحت تاثیر مارتین، برادر ناتنی اش قرار داشته است و…

قسمتی از رمان جز از کل


مردم میگن شخصیت هر آدمی تغییرناپذیره ولی اغلب این نقابه که بدون تغییر باقی می‌ مونه و نه شخصیت، و در زیر این نقاب غیرقابل تغییر موجودی هست که دیوانه‌ وار در حال تکامله و به شکل غیرقابل کنترلی ماهیتش تغییر می‌ کنه. ببین چی بهت میگم، راسخ‌ ترین آدمی که می‌ شناسی به احتمال قوی با تو کاملا بیگانه‌ ست و همین‌ طور ازش بال و شاخه و چشم سوم رشد می‌ کنه. ممکنه ده سال توی اتاق اداره کنارش بشینی و تمام این جوانه زدن‌ ها بغل گوشت اتفاق بیفته و روحت هم خبردار نشه. هرکسی که ادعا می‌ کنه یکی از دوستانش در طول سال‌ها هیچ تغییری نکرده فرق نقاب و چهره‌ ی واقعی رو نمی‌فهمه.
advertising