بیوگرافی نادر نادرپور شاعر و نویسنده و مترجم ایرانی

خواندنیزندگی نامه

- 98/03/14
بیوگرافی نادر نادرپور شاعر و نویسنده و مترجم ایرانیوی فرزند «تقی میرزا» از خاندان نادری پور (افشار) نوادگان رضا قلی میرزا پسر ارشد نادرشاه افشار بود.

تحصیلات نادر نادرپور


نادرپور پس از به پایان رساندن دورهٔ دبستان در کرمان به تهران رفت و دوره متوسطه در دبیرستان ایرانشهر تهران تمام نمود و در سال 1328 برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت. در سال1331 پس از دریافت لیسانس از دانشگاه سوربن پاریس در رشتهٔ زبان و ادبیات فرانسه به تهران بازگشت. وی از سال 1337 به مدت چند سال در وزارت فرهنگ و هنر در مسئولیت‌های مختلف به کار مشغول بود.نادرپور در سال 1346 در کنار تعدادی از روشنفکران و نویسندگان مشهور در تأسیس کانون نویسندگان ایران نقش داشت و به عنوان یکی از اعضای اولین دوره هیئت دبیران کانون انتخاب گردید.نادرپور به زبان فرانسه آشنایی کامل داشت و شعرها و مقاله‌هایی را به زبان فارسی ترجمه کرد.

نمونه شعر
هرآنکه ملک جهان را به بوسه‌ای نفروخت حدیث آدم و فردوس را کجا دانست
فدای نرگس شهلای نیم مست تو باد هرآنچه عقل تهیدست، پر بها دانست

مجموعه های شعر نادر نادرپور


چشم‌ها و دست‌ها (صفی‌علیشاه 1333) / دختر جام (نیل 1334) / شعر انگور (نیل 1337) / سرمهٔ خورشید (تهران 1339) / اشعار برگزیده (جیبی 1342) / برگزیدهٔ اشعار (بامداد 1349) / گیاه و سنگ نه، آتش (مروارید 1350) / از آسمان تا ریسمان
بیوگرافی نادر نادرپور شاعر و نویسنده و مترجم ایرانی

ترجمه های نادر نادرپور


اشعار هوهانس تومانیان / همراه با «گ خننس» «ر. بن» «ه‍. ا. سایه»، تهران، 1348/ هفت چهره از شاعران معاصر ایتالیا (همراه با جینالا بریولاکاروزو) / با همکاری بیژن اوشیدری و فرناندو کاروزو، کتابهای جیبی، 1353

درگذشت نادر نادرپور


نادرپور پس از انقلاب ایران1357، به آمریکا رفت و تا پایان عمر در این کشور به سر برد. وی سرانجام در روز جمعه 29 بهمن 1378در لس‌آنجلس درگذشت.
advertising