بیوگرافی مهدی زارع زلزله شناس برتر ایران

مجلهچهره ها

- 97/10/06
بیوگرافی مهدی زارع زلزله شناس برتر ایراندکتر مهدی زارع زلزله شناس مشهور و سرشناس ایرانی متولد 18 شهریور 1347 در تهران است. این استاد زلزله شانسی از دانشگاه گرونوبل فرانسه در رشته زلزله شناسی تحصیل کرده است. وی پس از زلزله سرپل ذهاب با صحبت هایی که در این زمینه نمود بیش تر شناخته شد.
وی دوران دبیرستان در رشته علوم تجربی تحصیل می کرد و از همان دوران به درس زمین شناسی علاقه پیدا کرد. به همین خاطر تصمیم گرفت در دانشگاه نیز رشته زمین شناسی را ادامه دهد. وی بعد از این که لیسانس زمین شناسی خود را در سال دریافت کرد در سال 74 با کسب بورسیه دولت فرانسه در دوره دکتری مشغول به تحصیل شد و دکترای تخصصی خود را در رشته زلزله شناسی مهندسی (ژئومکانیک) از دانشگاه گرونبل فرانسه در سال 77 اخذ کرد.
این نخبه و استاد زمین شناسی با وجود موقعیت های شغلی عالی در فرانسه پس از اتمام تحصیلات خود در فرانسه نماند و به ایران برگشت که به کشور خودش خدمت کند. او عنوان کرد که بیش تر کسانی که در رشته زلزله شناسی تحصیل کرده اند به خارج از کشور مهاجرت کردند و او وظیفه خود دانسته که در وطن خود خدمت کند. وی به زبان انگلیسی و فرانسوی مسلط می باشد
بیوگرافی مهدی زارع زلزله شناس برتر ایران

ازدواج و همسر مهدی زارع زلزله شناس برتر کشور


مهدی زارع پس از این که به ایران برگشت ازدواج کرد. وی دارای دو فرزند دختر و پسر است. نام پسر او که 15 ساله است ایمان است و نام دخترش ایران. دختر او 17 ساله است. وی با دختر خود رابطه بسیار صمیمی دارد و خانواده دوست است.

پیش بینی زلزله 7 ریشتری در تهران توسط مهدی زارع


مهدی زارع درباره زلزله تهران اظهار داشت: به طور کلی کار علم پیش بینی کردن زلزله است، ما می توانیم با استفاده از داده های علمی باقیمانده از اتفاقات گذشته در مورد حوادث آینده پیش بینی کنیم
به طور مثال ما به این نکته دست پیدا کرده ایم که در 50 سال آینده در شهر تهران تا شعاع 50 کیلومتری احتمال وقوع زلزله 7 ریشتری وجود دارد.
وی تا جای ممکن در مناطق زلزله زده حضور پیدا می کند تا از نزدیک خسارات را ثبت کند و اطلاعات بیش تری از زلزله به دست آورد.

عناوین و جوایز مهدی زارع


مهدی زارع عضو هیات علمی و استاد تمام پایه 26 در پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله موفق به دریافت درجه هابیلیتاسیون در هدایت پژوهش و تخصص تحلیل خطر زلزله در خاورمیانه شد
وی در زمینه زمین شناسی و زلزله شناسی چندین کتاب را منتشر کرده است. وی هم چنین صدها مقاله معتبر علمی را نیز منتشر کرده است.
مهدی زارع در زلزله سرپل ذهاب حضور فعالی داشت. وی در مصاحبه ای عنوان کرد که اگر خانه های سرپل ذهاب مقاوم و استاندارد ساخته می شد تعداد کشته های این زلزله کم تر از 10 نفر می شد.
advertising