صحبت های مهدی زارع استاد زلزله شناسی درباره زلزله کرمانشاه

مجلهسایر

- 97/09/06
صحبت های مهدی زارع استاد زلزله شناسی درباره زلزله کرمانشاهدیشب کرمانشاه باز هم لرزید. دوباره مردم هراسان به خیابان ها آمدند. دیشب حدود ساعت 8 شب زلزله پرقدرتی با مقیاس 6.4 ریشتر شهرستان سرپل ذهاب در استان کرمانشاه را بار دیگر لرزاند. این زمین لرزه باعث سوال برای خیلی ها شد که آیا این زلزله ادامه و پس لرزه زلزله ی پارسال است یا خیر.
زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان ماه در کرمانشاه که منجر به فوت 620 نفر و تخریب خانه 70 هزار نفر شد، تاکنون 650 پس لرزه با بزرگی 3 تا 6 ریشتری داشته و حالا برخی زلزله دیروز را مرتبط به اتفاق سال گذشته می‌ دانند. اما برخی نظر دیگر دارند. عده ای از متخصصان عقیده دارند که زلزله جدید از گسل زلزله پارسال جدا بوده است.
زلزله روز گذشته با بزرگای 6.4 ریشتر 21 کیلومتری جنوب غرب شهرستان سرپل ذهاب را لرزاند و در مناطقی مثل آذربایجان و کویت هم احساس شد. طبق آخرین آمار در این حادثه تاکنون حدود 771 نفر زخمی شده‌ اند و آب و برق هم برای مدتی قطع شد. بر اساس آخرین آمار این حادثه تلفات جانی نداشته است. بیش تر مصدومان نیز در حین فرار دچار حادثه شده بودند. این زلزله بیش تر به مناطق روستایی خسارت وارد کرد.

آیا امکان دارد کرمانشاه دوباره شاهد زلزله قوی باشد


مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله ‌شناسی در همین رابطه هفته گذشته مصاحبه ای را انجام داده بود. او در سخنانی اظهار داشت که بر اساس تحقیقاتی که انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که بر اساس شدت پس لرزه ها در یک سال اخیر هنوز انرژی برای رها شدن باقی مانده و حتی احتمال دارد تا 2 سال آینده زلزله‌ ای بین 6.3 تا 7.3 ریشتر منطقه سرپل ذهاب را بلرزاند. او در ادامه توضیحاتش 3 منطقه مختلف ایران را که دارای آرامش لرزه‌ ای هستند معرفی کرد. اولین منطقه سرپل ذهاب است که از نظر این کارشناس خبره آرامش آن به پایان رسیده، دومین منطقه بین لرستان و چهارمحال و بختیاری و سومین منطقه هم از شرق تهران تا دشت مازندران است. آرامش لرزه ای در یک مورد از آن‌ ها یعنی سرپل ذهاب تمام شده و در دو مورد دیگر کماکان ادامه دارد.
دیروز دقیقا همین اتفاق افتاد و زلزله‌ ای با قدرت 6.4 ریشتر سرپل ذهاب را لرزاند، اتفاقی که ممکن است مرتبط با نتیجه تحقیق زارع باشد به شرطی که بتوانیم آن را با زلزله سال گذشته مرتبط بدانیم.

ارتباط بین زلزله ازگله و سرپل ذهاب چیست


در این رابطه نظرات مختلفی وجود دارد. براساس حرف‌های مهدی زارع می‌توان گفت انرژی زلزله سال گذشته کرمانشاه تخلیه شده و همان زلزله بین 6.3 تا 7.3 ریشتری کرمانشاه را لرزانده است.
براساس یک دیدگاه دیگر زلزله ی دیروز پس‌ لرزه زلزله ازگله نبوده، زیرا میان 2 گسل تفاوت هندسی وجود دارد، صفحه زلزله قبلی تقریبا افقی بود ولی زلزله روز گذشته صفحه‌ ای کاملا قائم داشته است. زارع در همین رابطه توضیح داد: «تردیدهایی برای این که اعلام شود این زلزله از جمله پس لرزه‌های زمین لرزه روز 21 آبان ماه سال گذشته است، وجود دارد، این زمین‌ لرزه می تواند پس لرزه زلزله روز 21 آبان ماه سال گذشته باشد یا خیر، چرا که این زلزله در 21 کیلومتری جنوب غربی سر پل ذهاب بوده است و احتمال می‌ رود که رخداد دیگری در این منطقه رخ داده باشد. منظور من از پس‌ لرزه این است که اتفاقی که رخ داده باید روی همان گسلی باشد که 21 آبان زلزله ایجاد کرده اگر این تایید نشود نمی توانیم بگوییم پس لرزه رخ داده است.»
مهدی زارع در پاسخ به سوالی که آیا ممکن است دوباره زلزله پرقدرتی در این منطقه بیاید یا نه گفت: «بله. چون به هرحال به نظر می رسد که در زلزله شب قبل این گسل یک مقداری تحریک شده باشد ولی اگر بخواهیم بسیار مقرراتی و آکادمیک حرف بزنیم باید گفت گشتآور باقی مانده هنوز کاملا تخلیه نشده.»
او در پایان گفت: «پس از این به بعد باید شاهد یک زلزله با مقیاس 6 تا 7 یا مجموعه پس لرزه های کوچک یا هر دو این اتفاق ها در منطقه سرپل ذهاب کرمانشاه باشیم.»
شدت زلزله دیشب به حدی بود که در چندین شهر و کشورهای همجوار احساس شد. این زمین لرزه منجر به فوت دو نفر در سلیمانیه عراق شد.
advertising