زندگی نامه دکتر محمد کرمانشاهی

خواندنیزندگی نامه

- 97/09/02
زندگی نامه دکتر محمد کرمانشاهیمحمد میرزا خان در سال 1827 میلادی (1245 قمری 1206 خورشیدی) در شهر کرمانشاه دیده به جهان گشود. پدر او پیر محمد زارع، از تاجران مشهور شهر بود. وی پس از رسیدن به دوران تحصیل برای یادگیری علوم دینی راهی نجف شد و پس از آموزش مقدماتی به کرمانشاه بازگشت و به مطالعه و تحقیق در فلسفه، طب و نیز یادگیری زبان فرانسه پرداخت و پس از مدتی به خاطر علاقهٔ وافر به طب جدید راهی تهران شد و در امتحان ورودی دارالفنون قبول و با جدیت پس از سپری کردن دروس عمومی به ادامهٔ تحصیل در رشتهٔ طب مشغول شد. استاد اصلی وی در این زمان حاج میرزا عبدالباقی از پزشکان بنام دوران ناصری و مظفری بود. محمد کرمانشاهی پس از فارغ‌التحصیل شدن از مدرسهٔ دارالفنون به کرمانشاه بازگشت.

سفر دکتر محمد کرمانشاهی به فرانسه


محمد کرمانشاهی پس از بازگشت به کرمانشاه از طرف دولت عهده‌دار تأسیس و سرپرستی قرنطینه در ولایت کرمانشاه شداما این با روحیه او در تناقض بود توصیه ژوزف تولوزان فرانسوی که از معلمان مدرسه دارالفنون و پزشک مخصوص ناصرالدین شاه قاجار بود به کشور فرانسه رفت و در دانشگاه پاریس ثبت نام نمود. سرانجام با تلاش فراوان و با گذراندن پایان‌نامه در سال 1258 خورشیدی از آن دانشکده با موفقیت و رتبهٔ ممتاز فارغ‌التحصیل گردید.

بازگشت به ایران دکتر محمد کرمانشاهی


دکتر محمد کرمانشاهی علی رغم تمایل استادان فرانسوی برای ماندن در پاریس پس از 9 سال اقامت در اروپا به ایران بازگشت. او در تهران توسط وزیر وقت پست و تلگراف خانه، علی قلی خان مخبرالدوله به حضور ناصرالدین شاه معرفی شد و به سمت معلمی طب مدرسه دارالفنون منصوب گردید. این پزشک برجسته پس از مدتی با حفظ سمت معلمی، به ریاست بیمارستان ابن سینای تهران انتخاب و به منصب سرتیپی نیز منصوب گردید و در همین دوره به عنوان یکی از پزشکان مخصوص شاه قاجار منصوب گردید.
محمد کرمانشاهی اولین شخصی است که میکروسکوپ پزشکی را با خود به ایران آورد. همچنین او اولین دانشمندی است که با این وسیله جدید سلول های خون را به دانشجویان پزشکی نشان داد. محمد کرمانشاهی تحت تاثیر فرهنگ غرب و دموکراسی آن جا،به ناسازگاری با رژیم بر می خیزد و همین باعث برکناری او از سمت برکنار شود
زندگی نامه دکتر محمد کرمانشاهی

از خانه نشینی دکتر محمد کرمانشاهی تا فوت


وی پس از خانه نشینی در منزل مسکونی خود در تهران علاوه بر درمان بیماران به آموزش دانشجویان علاقمند نیز مشغول گردید. دکتر محمد کرمانشاهی علاوه بر تألیف جزوات متعدد برای آموزش دانشجویان پزشکی در مدرسه دارالفنون به جهت تسلط به زبان فرانسه کتاب‌های زیادی را به فارسی ترجمه نمود که برخی از آن کتابها از جمله کتاب امراض الاطفال (بیماری‌های کودکان) تا سال‌ها مورد استفاده پزشکان و دانشجویان قرار گرفت. او تا آخرین روزهای عمر خود همچنان به مداوای بیماران دردمند، آموزش دانشجویان و رفع اشکالات همکاران مشغول بود.

شاگردان دکتر محمد کرمانشاهی


از شاگردان دکتر کفری می‌توان به سیدحسن تقی‌زاده و محمدعلی تربیت اشاره داشت.

جوایز و افتخارات دکتر محمد کرمانشاهی


عضو انجمن طب بالینی پاریس
عضو انجمن جراحان پاریس
دریافت نشان " برگ نخل " در فرانسه که از نشان‌های برتر پزشکی بود
.

فوت دکتر محمد کرمانشاهی


محمد کرمانشاهی در روز ۲۳ رمضان ۱۳۲۶ قمری (۱۲۸۷ خورشیدی) در سن هشتاد و یک سالگی در تهران درگذشت. آرامگاه او در گورستان ابن بابویه قرار دارد.

آثار و تالیفات دکتر محمد کرمانشاه


امراض الاطفال
تشریح چشم،
«کوفت»
«ضیاء الناظرین»
«ژیل بلاس»، ترجمه (ترجمه در اصل از آن میرزاآقاخان کرمانی است.)
تالار اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی تهران به نام دکتر محمد کرمانشاهی ثبت شده‌است. بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کودکان و دبستانی در کرمانشاه نیز نام او را برسردر دارد.

advertising